آفتاب
شریفی:

وضعیت کتب کتابخانه های عمومی اردبیل مناسب نیست

وضعیت کتب کتابخانه های عمومی اردبیل مناسب نیست

اردبیل – معاون سیاسی امنیتی استانداری اردبیل تاکید دارد که وضعیت کتب کتابخانه های عمومی استان مناسب نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، طاهر شریفی بعد از ظهر چهارشنبه در مراسم تکریم و معارفه مدیران کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل تصریح کرد: بررسی وضعیت کتابخانه های عمومی نشان می دهد در طول پنج سال گذشته تعداد کتابخانه ها رشد کمی مطلوبی داشته است.

وی با بیان اینکه در این خصوص جایگاه استان پیش از این پایین تر از میانگین کشوری بود، اضافه کرد: در وضعیت کنونی حتی به بالاتر از میانگین کشوری دست یافته ایم.

معاون سیاسی امنیتی استاندار معتقد است در عین حال از نظر کیفیت کتب کتابخانه ها وضعیت مطلوبی ندارند و به وفور کتب کهنه  و قدیمی مشاهده می شود.

شریفی تصریح کرد: در هشت سال گذشته انتخاب کتاب برای کتابخانه های عمومی توام با نگاه سطحی نگرانه بوده و حتی انتخاب کتب در چند ناشر خلاصه شده است.

وی با بیان اینکه برای نظامی که به نوعی انقلاب فرهنگی کرده است، این وضعیت در کتابخانه ها مطلوب نیست، اضافه کرد: حتی در کتب مذهبی شاهد افت انتخاب کتب هستیم.

معاون سیاسی امنیتی استاندار تاکید دارد که کتبی مانند ۱۰ راه خوشبختی یا ۴۰ مسیر برای موفقیت مناسب کتابخانه های عمومی استان نیست و در واقع این گروه از کتب، کتاب های درجه سه محسوب می شوند.

شریفی افزود: برای رفع این مشکل نهاد باید با دغدغه فرهنگی و اقتصادی اقدام به تجهیز کتابخانه ها کند و شرایطی فراهم شود که وضعیت کتابخانه ها از رژیم گذشته بهتر باشد.

وی شاخص های ارزیابی کتابخانه ها را شاخص های مشخصی عنوان کرد و افزود: عملکرد مدیران نیز بر اساس همین شاخص ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مهارت های مطالعه در سطح جامعه تدوین شود

در این مراسم همچنین مدیر کل سابق امور کتابخانه های عمومی استان کتابخوانی را ابزار اصلی ارتقا دانش و آگاهی افراد جامعه عنوان کرد.

صادق فرهمند امین عادت به مطالعه را نیازمند فرهنگ سازی از سنین پایین دانست و گفت: نتایج تحقیقات نشان می دهد بین مطالعه در سنین پایین و تداوم آن در بزرگسالی ارتباط معنی داری وجود دارد.

وی بستر مناسب رشد همه جانبه جوامع را در کتابخوانی برشمرد و افزود: در عین حال ضروری است مهارتهای مطالعه به ویژه در استان اردبیل تدیون شود.

مدیر کل سابق امور کتابخانه های عمومی استان تاکید دارد که کتابخانه ها می توانند در ترویج الگوهای موفق زندگی و به ویژه در سبک زندگی تاثیر مطلوب داشته باشند.

وی ایجاد تالاز آثار نویسندگان بومی در کتابخانه مرکزی را حرکتی مثبت خواند و خواستار تداوم آن از سوی مدیریت جدید شد.

فرهمند امین با یادآوری اینکه طی سال های اخیر ۲۴ کتابخانه اردبیل ۴۰ درجه ارتقا یافته است، افزود: علاوه بر این ۳۷ نفر نیروی انسانی جدید به بدنه کتابخانه های عمومی استان اضافه شده است.

مدیر کل سابق امور کتابخانه های عمومی استان طرح و معرفی کتابخانه ها با بهره گیری از یک مدیریت سیستمی را قابل تامل خواند و گفت: در عین حال فعال سازی انجمن خیرین کتابخانه ساز، دفتر بنیاد نهج البلاغه و آغاز به کار ساخت کتابخانه های مرکزی فعالیت هایی نیازمند تداوم هستند.

وی به هم سطح سازی حقوق کتابداران نیز اشاره کرد و خواستار توجه به دریافتی این قشر برابر با کارکنان سایر دستگاه های دولتی استان شد.

کد N633480

وبگردی