آفتاب
صفدرحسینی اعلام کرد؛

برنامه‌های جدید صندوق توسعه ملی/ اختصاص 24.4 میلیارد دلار به 9 صنعت

برنامه‌های جدید صندوق توسعه ملی/ اختصاص 24.4 میلیارد دلار به 9 صنعت

رئیس صندوق توسعه ملی از اختصاص 24.4 میلیارد دلار منابع ارزی به 9 صنعت در سال جاری خبر داد و گفت: هر بشکه نفتی که فروخته می شود، سهم صندوق به بانک مرکزی می آید.

به گزارش خبرنگار مهر سیدصفدر حسینی که امروز در نشست خبری سخنگوی هیات دولت به همراه نوبخت به جمع خبرنگاران آمده بود با اشاره به ساختار صندوق توسعه ملی گفت: صندوق توسعه ملی سه سال پیش به دنبال منویات مقام معظم رهبری تاسیس شد.

وی صندوق توسعه ملی را یکی از تدابیر ویژه جمهوری اسلامی نام برد و گفت: ما در گذشته حساب ذخیره ارزی داشته ایم، حساب ذخیره ارزی در گذشته ساز و کار مستحکمی نداشت و دولت مرتب از آن برداشت می کرد.

رئیس صندوق توسعه ملی با اشاره به دوران وزارتش در وزارت اقتصاد و امور دارایی گفت: زمانی که من وزارت اقتصاد تحویل دادم حساب ذخیره ارزی 12 خورده ای میلیارد دلار ذخیره داشت. سه چهار سال گذشته که صندوق توسعه ملی شکل گرفته که یکی از منابع آن نیز مانده صندوق ذخیره ارزی بود 12 میلیون دلار از آن حساب به صندوق توسعه وارد شد.

حسینی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی ساز و کار بسیار مستحکمی دارد گفت: هیات امنای این صندوق سه قوه ای است. تنها جایی که نمایندگان مجلس با حق رای حضور دارند صندوق توسعه ملی است و دادستان کل کشور از قوه قضاییه نیز در آن حضور دارد.

وی همچنین با اشاره به رکن دیگر صندوق توسعه ملی یعنی هیات نظارت ادامه داد: هیات نظارت صندوق توسعه ملی در کشور ما بی نظیر است یعنی رئیس سازمان بازرسی رئیس دیوان محاسبات و رئیس سازمان حسابرسی خود شخصا در آن حضور دارند و سه عضو حقوقی هیات نظارت صندوق هستند و تمام عملیات صندوق تحت نظر چنین هیات نظارتی است.

رئیس صندوق توسعه ملی توضیح داد: طبق قانون اساسنامه صندوق توسعه ملی بانک مرکزی هر ماه موظف است سهم صندوق را از فروش نفت به صندوق توسعه ملی گزارش دهد. هر یک بشکه نفتی که به فروش می شود سهم صندوق از آن یک بشکه به بانک مرکزی می آید و به ما اعلام می شود که در پایان اسفندماه ترازمان چیست و تمام تراز هایی که بانک مرکزی در پایان هر ماه به صندوق توسعه ملی اعلام کرده است چنین عددی یعنی 4.1 وجود ندارد و من به عنوان رئیس صندوق توسعه ملی این را می گویم.

حسینی با بیان اینکه من در گذشته رئیس هیات نظارت این صندوق بودم گفت: هیات نظارت بسیار قوی ای بر عملیات صندوق توسعه ملی نظارت دارد و ساز و کار آن آنقدر مستحکم است که دولت بدون مجوز قانونی نمی تواند از آن برداشت کند و صندوق توسعه ملی مانند حساب ذخیره ارزی نیست.

وی ضمن تکذیب برداشت دولت از صندوق توسعه ملی ادامه داد: همه قوا روی صندوق ملی نظارت و روی اعداد و گزارشات آن حساب و کتابی دارند و این طور نیست که دولت بتواند 4.1 میلیارد دلار از آن بردارد و صندوق توسعه ملی متوجه نشود و از آن بی خبر باشد.

رئیس صندوق توسعه ملی چنین ادعایی را سیاسی توصیف کرد و گفت: ادعای برداشت دولت از صندوق توسعه یک ادعای سیاسی است و این برای کشور خوب نیست که دولت را متهم کنیم که غیرقانونی از صندوق توسعه ملی برداشت کرده است.

حسینی گفت: دولت چه به صورت قانونی و چه به صورت غیر قانونی از صندوق توسعه ملی برداشت نکرده است و چنین عددی در تراز ما وجود ندارد. وی یادآور شد: ما در اسفندماه سال گذشته تراز صندوق را اعلام کردیم همان زمانی که این ادعا مطرح شد.

رئیس صندوق توسعه ملی با ارائه گزارشی از نحوه فعالیت صندوق توسعه ملی گفت: صندوق توسعه ملی تنها به بخش تعاونی و خصوصی تسهیلات می دهد و دادن تسهیلات به دولت خط قرمز این صندوق است مگر آنکه با مجوز مجلس و رهبری این تسهیلات به دولت داده شود.

حسینی با تاکید بر اینکه ما به شرکت هایی که سهم دولت در آن شرکت ها بالای 20 درصد باشد تسهیلات نمی دهیم گفت: برنامه سال جاری ما در بخش ارزی چیزی حدود 24.4 میلیارد دلار است که به بخش نفت و گاز سه میلیارد دلار، پالایشگاه و پتروشیمی 6.4 میلیارد دلار، آب و کشاورزی 3.7 میلیارد دلار، چرخه فولاد 3.2 میلیارد دلار، حمل و نقل 1.6 میلیارد دلار و صنایع متوسط و کوچک 2.2 میلیارد دلار تخصص می یابد.

وی افزود: مصوبات صندوق تا امروز 33.7 میلیارد دلار بوده است. در بخش ریالی امسال که بودجه پیش بینی شده حدود 6 هزار میلیارد تومان ریالی پیش بینی شده کشاورزی سه هزار میلیارد صنعت معدن و گردشگری هم سه هزار میلیارد تومان که طرح های اینها هم قراردادش از اردیبهشت با بانک های عامل بسته شده و تسهیلات می گیرند.

رئیس صندوق توسعه ملی در ادامه با اشاره به موجودی صندوق گفت: صندوق توسعه ملی یک دارایی هایی دارد که این دارایی از روزی که شکل گرفته دائما به آن افزایش پیدا می کند لزوما دارایی های صندوق موجودی صندوق نیست چون بخش هایی از این دارایی ها به پروژه ها و کارها رفته که سود و یا قسط های آن به صندوق واریز می شود و دارایی های آن مرتب در حال تغییر است بنابراین نمی شود گفت که امروز موجودی چیست چراکه ممکن است فردا تغییر کند ولی آنچه که دارایی صندوق دارد به دلیل نیاز فوری کشور بخصوص در شرایط سخت اقتصادی امروز توسط هیات امنا برنامه ریزی شده و هیات عامل نیز آن را اجرا می کند.

حسینی گفت: تا پایان امسال برنامه ای در حد 24.4 میلیارد دلار داریم. دولت با مجوزی که گرفته و کار بسیار ارزشمندی کرده است سرمایه گذاری در آب های کشور است. 10 میلیارد دلار امسال دولت مجوز گرفته که بیاورد ظرف چهار سال آینده برای کشور ما که با محدودیت جدی آب روبرو است یک تحول جدی ایجاد کند.

وی توضیح داد: امسال دو میلیارد دلار فقط برای سرمایه گذاری در سدها و آب ها است حدود 500 میلیون دلار سرمایه گذاری در دشت خوزستان و 500 میلیون دلار نیز دولت برای احیای دشت سیستان مجوز گرفت.

رئیس صندوق توسعه ملی با اشاره به سهمیه پتروشیمی گفت: پتروشیمی یکی از حوزه هایی است که ارز آوری زیادی برای ما دارد و یکی از کارهایی است که به صندوق توسعه ملی می خورد چراکه تسهیلاتی که می دهیم باید به صورت ارز برگردد بنابراین پتروشیمی شامل این تسهیلات می شود.

حسینی رویکرد صندوق توسعه ملی را تشویق صادرات خواند و گفت: ما در صدد توسعه صادرات هستیم که ارزآوری بیشتری برای کشور دارد.

وی با اشاره به کاهش قیمت نفت گفت: با وجود کاهش قیمت نفت در سال آینده باز صندوق توسعه از درآمدهای نفتی سهم دارد و دولت سعی کرده سهم صندوق را حفظ کند. بنابراین منابع صندوق در پروژه های اقتصادی مشخص برنامه ریزی شده است.

رئیس صندوق توسعه ملی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته شده دولت تصمیم دارد از صندوق توسعه ملی به خودروسازان وام بدهد تا از افزایش قیمت خودرو جلوگیری کند گفت: شرکتی که سهم دولت در آن شرکت بیش از 20 درصد باشد، ما هیچ تسهیلاتی به آن نخواهیم داد.

حسینی شبکه قطعه سازی خودرو را یکی از بخش های مهم اشتغال سازی برای کشور دانست و گفت: ما نمی توانیم خیلی هم به این بخش بی توجه باشیم اما هر جا که دولتی باشد ما تسهیلاتی به آن شرکت نمی دهیم و چنین موضوعی را امروز از شما می شنوم.

کد N633361

وبگردی