آفتاب

آمریکا برای حمایت از ارتش لبنان شرط گذاشت

آمریکا برای حمایت از ارتش لبنان شرط گذاشت

واشنگتن به ارتش لبنان نسبت به همکاری با حزب‌الله این کشور به عنوان شریکی در مقابله با تروریسم و تکفیری‌ها هشدار داده و اعلام کرده که عدم همکاری ارتش با حزب‌الله شرطی برای حمایت آمریکا از نهاد نظامی لبنان است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه لبنانی الاخبار، سفر اخیر متیو اسپینس، جانشین معاون وزارت دفاع آمریکا در امور خاورمیانه به لبنان اولین سفر وی به این کشور نبوده بلکه در واقع این دومین سفر وی به لبنان در سال‌ جاری میلادی است که در آن با تمامی طرف‌های سیاسی یا امنیتی دیدار کرده اما با میشل سلیمان، رئیس‌جمهور سابق لبنان که مدت ریاست‌جمهوری‌اش به پایان رسیده دیدار نکرده است.

اخباری که درخصوص این سفر منتشر شده به این مساله اشاره دارد که هیات آمریکایی به تمامی کسانی که با آنها دیدار کرده و در راس آن ژان قهوه‌چی، فرمانده ارتش لبنان بر حمایت آمریکا از نهاد نظامی لبنان و ارتش این کشور تاکید کرده است اما نسبت به همکاری ارتش لبنان با حزب‌الله این کشور به عنوان شریکی در مقابله با تروریسم هشدار داده و مدعی شده که حزب‌الله در طرح دولت لبنان که مورد حمایت نهاد نظامی است کارشکنی می‌کند.

وی بارها ادعا کرد که موفقیت ارتش لبنان در جنگ علیه گروه‌های مسلح در عرسال به دلیل حمایت آمریکا بوده که می‌داند ارتش در جنگ دنبال چه هدفی است و این مساله مهمتر از هدیه‌های نظامی است که برخی کشورها به ارتش لبنان تقدیم می‌کنند.

اسپینس عملکرد ارتش لبنان را در شرایط داخلی این کشور مهم و حکیمانه دانست و تاکید کرد: جنگ علیه تروریسم فضای جدیدی را بر کشور حاکم کرده و به دولت لبنان اجازه داده تا نفوذ خود را بیشتر کند و پس از اینکه حزب‌الله اعلام کرده که به تنهایی قادر به اداره جنگ نیست ارتش در بیشتر مناطق مستقر شده است.

وی مدعی شد: ارتش توانایی‌هایی دارد که حزب‌الله این توانایی‌ها را در اختیار ندارد و این توانایی‌ها به دلیل حمایت آمریکا است و روس‌ها و ایرانی‌ها نمی‌توانند مثلاً موشک‌های هلفایر یا سامانه‌های پیشرفته کنترل و مراقبتی را فراهم آورند. در واقع هیچ طرفی نمی‌تواند اقداماتی را که آمریکا در جنگ با تروریسم برای هم‌پیمانانش انجام می‌دهد، اتخاذ کند.

کسانی که با اسپینس در لبنان دیدار کردند، اعلام کرده‌اند که ماموریت اصلی وی تکمیل طرح حمایت آمریکا از ارتش لبنان و نیروهای امنیتی در مبارزه با تروریسم و نظارت بر مرزها بوده است اما وی دو ماموریت اضافی دیگر نیز در لبنان داشته است. یکی توضیح موضع آمریکا نسبت به رخدادهای سوریه و ارزیابی وضعیت بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور.

اسپینس در واقع تاکید کرده که آمریکا رخدادهای سوریه را خطری برای امنیت ملی خود نمی‌داند و مخالفت واشنگتن با بشار اسد به معنای تلاش برای سرنگونی دولت وی نیست بلکه می‌خواهد آتش جنگ سوریه به لبنان منتقل نشود.

اما دومین ماموریت وی بردن نامه و پیام غیررسمی از سوی لبنان برای دولت آمریکا مبنی بر درخواست لبنان برای کمک‌های مالی بیشتر است.

انتهای پیام

کد N632847

وبگردی