آفتاب

رومانی خود را از اتهام همکاری با سیا مبری دانست

رومانی خود را از اتهام همکاری با سیا مبری دانست

وزارت امور خارجه رومانی تاکید کرد، اگرچه بخارست هیچ سندی مبنی بر وجود مراکز بازداشت محرمانه سازمان امنیت و اطلاعات آمریکا (سیا) در این کشور ندارد، اما آماده است تا خود را از این اتهامات مبرا کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه رومانی گفت: مقامات این کشور کاملاً آماده‌اند تا خود را از اتهاماتی مبرا کنند مبنی بر اینکه بخارست با سازمان سیا در زمینه انتقال مظنونین تروریستی به «سیاه‌چال‌های سیا» برای شکنجه همدست بوده است.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای تاکید کرد، در خلاصه گزارش سنای آمریکا درخصوص بدرفتاری‌های سازمان سیا با مظنونین القاعده نامی از رومانی برده نشده است.

در حقیقت این گزارش به طور خلاصه کشورهای خارجی را که میزبان «سیاه‌چال‌های» سازمان سیا بوده‌اند و از آنها برای زندانی کرده 119 بازداشتی استفاده کرده‌اند، نام برده است. گزارش‌های خبری پیشین نیز از رومانی، لهستان، لیتوانی، تایلند و افغانستان به عنوان کشورهایی که میزبان این «سیاه‌چال‌ها» بوده‌اند، نام برده‌اند.

وزارت امور خارجه رومانی گفت، تحقیقاتی با هدف پیدا کردن راه‌حلی برای این مساله که به اصول اجرای قانون و حقوق بشر احترام می‌گذارد، به راه افتاده است.

دفتر دادستان‌های عمومی رومانی گفت، به دنبال شکایت عبدالرحمان النشیری، یکی از مظنونینی که در گزارش سنای آمریکا به عنوان یکی از قربانیان شکنجه نام برده شده، تحقیقاتی آغاز شده است.

این دادستان‌ها به جزئیات بیشتر اشاره‌ای نکردند.

سنای آمریکا در این گزارش علاوه بر النشیر به سه عضو مظنون القاعده در زندان گوآنتانامو که قربانی شکنجه بوده‌اند، اشاره کرده است.

رومانی هرگز میزبانی زندان‌های محرمانه سیا را نپذیرفته است.

وزارت امور خارجه رومانی بار دیگر تکرار کرد: بخارست هیچ سندی مبنی بر وجود مراکز بازداشت سیا در رومانی یا استفاده از فرودگاه‌های این کشور برای انتقال یا بازداشت زندانیان مظنون به اقدامات تروریستی ندارد.

براساس گزارش سنا، سازمان سیا به دولت رومانی که میزبان این زندان‌های محرمانه بوده برای تشکر از حمایتش از برنامه بازداشت این آژانس دست‌کم یک میلیون دلار داده است.

در این گزارش سنا به یکی از افسران نامشخص سیا اشاره شده که گفته، علی‌رغم تکنیک‌های خشن بازجویی، اطلاعات به دست آمده در پی این بازجویی‌ها اغلب بی‌فایده بوده‌اند.

یوآن تالپس، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری رومانی از سال 2000 تا 2004 میلادی گفت: رومانی به سازمان سیا اجازه ساخت تاسیساتی را در رومانی داده بود اما مقامات رومانی از اینکه افرادی در آنجا محبوس شده بی‌اطلاع بوده و در مقابل میزبانی هیچ زندانی پولی دریافت نکرده‌اند.

وی افزود: در رابطه با این تاسیسات که توسط سیا استفاده می‌شد، رومانی صریحاً اعلام کرد که در این مساله شرکت نمی‌کند و آمریکا نیز با آن موافقت کرد.

این مقام ادامه داد: ما حتی نمی‌دانستیم که این تاسیسات چیست. برخی مواقع بهتر است که مداخله نکنید. ما درخواست‌های آنها درخصوص ابزار و لوازم را بدون مشارکت رومانیایی‌ها اجابت می‌کردیم.

انتهای پیام

کد N632677

وبگردی