آفتاب
عضو کمیسیون برنامه:

برای اقتصاد بدون نفت برنامه‌ریزی کنیم

برای اقتصاد بدون نفت برنامه‌ریزی کنیم

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران تنها متضرر کاهش قیمت نفت نیست گفت که این شرایط فرصت مناسبی برای برنامه‌ریزی در جهت داشتن یک اقتصاد بدون نفت است تا بتوانیم اقتصاد را بر این اساس پایه ریزی کنیم.

غلامرضا اسدالهی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: ما وضعیت فعلی اوپک را به ضرر همه کشورهای حوزه اوپک می‌دانیم. علی رغم اینکه می‌توان از نفت به عنوان یک پتانسیل و اهرم قدرت استفاده کرد، الان با وضعی که در اوپک پیش آمده همه کشورهای عضو ضرر می‌کنند و خیلی‌ها از این وضعیت ناراضی هستند.

وی افزود: عربستان در زد و بندی که با آمریکا دارد موجب شده این کاهش قیمت نفت رقم بخورد و بیشتر به دنبال منافع سیاسی است. در واقع وضعیت فعلی اوپک متاثر از یک شرایط سیاسی است، اما جنس این نوع اقدامات نمی‌تواند بلندمدت باشد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ایران تنها متضرر کاهش قیمت نفت نیست تصریح کرد: علاوه بر ایران کشورهای دیگر اوپک به خصوص کشورهایی مثل کویت، عراق و یا کشورهای خارج از خاورمیانه از این وضعیت متضرر می‌شوند. این کشورها با توجه به اینکه اقتصاد نفتی دارند نمی‌توانند دوام بیاورند.

اسدالهی با بیان اینکه ایران توانسته وضعیت اقتصادی خود را با شرایط جدید وفق دهد و اتکا به نفت را کاهش دهد یادآور شد: ما می‌توانیم چرخه اقتصادی‌مان را با کمترین بهره‌مندی از منابع نفتی جلو ببریم کما اینکه در این سال‌ها منابع نفتی را که به فروش رساندیم نتوانستیم وارد کشور کنیم بنابراین بیش از ما کشورهای دیگری که صادرکننده نفت و عضو اوپک هستند و اقتصادشان نفتی است متضرر می‌شوند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: با این وضعیت این کشورها نمی‌توانند دوام بیاورند و سکوت کنند و نهایتا کشورهایی مثل عربستان مجبورند به نوعی وضعیتی را که در اوپک پیش آمده اصلاح کنند و خود را با خواست کشورهای دیگری که اقتصادشان نفتی است و ضرر می‌کنند،‌ منطبق کنند.

وی با بیان اینکه ماجرای کاهش قیمت نفت در آینده نه چندان دور قوت و قدرت خود را از دست می‌دهد ادامه داد: به نظر می‌رسد کشورهایی مثل کویت که سروصدایشان درآمده سطح اعتراضات‌شان بیشتر می‌شود و مجددا قیمت نفت اصلاح خواهد شد اما اینکه شکافی که در اوپک ایجاد شده چقدر دوام داشته باشد بحث دیگری است و باید منتظر زمان بود و دید که آیا این اقدام می‌تواند باعث شود اوپک وضعیت جدیدی به لحاظ ساختاری پیدا کند یا خیر؟

نماینده مردم تربت جام در مجلس اقتصاد مقاومتی را راه برون رفت ایران از وضعیت فعلی عنوان و خاطرنشان کرد:‌ ما تجربه موفقی در اداره کشور در دوران دفاع مقدس داریم. تمام مردم به صحنه آمدند و توانستیم با آن مدل بر همه قدرت‌هایی که در اختیار صدام گذاشته بودند فائق بیاییم. امروز هم راه برون رفت ما از جنگ اقتصادی که دشمن به راه انداخته اقتصاد مقاومتی است.

اسدالهی با بیان اینکه توجه به تولید داخل بدون اتکا به نفت و یا کمترین میزان بهره‌مندی از نفت در اقتصاد مقاومتی موردتاکید است گفت: البته ما گام‌های خوبی در این زمینه برداشته‌ایم و اگر بتوانیم اتکایمان را به نفت کم کنیم وضع فعلی می‌تواند برای ما به یک نعمت تبدیل شود زیرا نفت در این سال‌ها برای ما به ثروتی تبدیل شده که به خاطر داشتن آن به راه‌های دیگری جز استفاده از منابع نفتی برای اداره کشور فکر نکرده‌ایم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه اقتصاد بدون نفت و داشتن کمترین اتکا به منابع نفتی یکی از آرمان های اقتصاددانان و علاقه مندان به کشور است اظهار کرد:‌ اگر بتوانیم نفت را کنار بگذاریم یا اتکایمان را به حداقل برسانیم و در مقابل داشته‌های دیگرمان را به فعلیت برسانیم می‌توانیم از این وضعیت بیرون بیاییم.

وی در پایان تاکید کرد: این فرصت خوبی است که برنامه‌ریزی کنیم. همان فرصتی است که در دوران جنگ داشتیم و توانستیم بدون اتکا به شرق و غرب خود را اداره کنیم و امروز بنیه دفاعی‌مان یکی از عوامل بازدارنده در سطح منطقه و دنیاست. بنابراین اقتصادمان را هم می‌توانیم بر همین اساس پایه ریزی کنیم و کاملا متکی به داشته‌های خودمان باشیم.

انتهای پیام

کد N632564

وبگردی