آفتاب

لاوروف: مسکو به مذاکرات آتی صلح سوریه خوش‌بین است

لاوروف: مسکو به مذاکرات آتی صلح سوریه خوش‌بین است

وزیر امور خارجه روسیه نسبت به مذاکرات مجدد صلح میان اپوزیسیون و دولت سوریه در اوایل سال 2015 خوش‌بین است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ با تلویزیون فرانس 24 گفت: ما نسبت به این مساله خوش‌بین هستیم که مذاکرات صلح میان مخالفان دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه و دولت دمشق در اوایل سال‌ آتی میلادی به نتیجه برسد.

خبرگزاری ایتارتاس نیز به نقل از گنادی گاتیلف، معاون لاوروف گزارش داد، مسکو امیدوار است که مذاکرات اواخر ژانویه 2015 برگزار شود.

لاوروف همچنین گفت: من از گروه‌های اپوزیسیون سوریه می‌خواهم تا پیش از آنکه با دمشق وارد مذاکرات مستقیم شوند، میان خودشان به یک رویکرد مشترک دست یابند.

وی به این مساله اشاره نکرد که کدام دسته از گروه‌های اپوزیسیون در مذاکرات مذکور شرکت می‌کنند.

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به پیشنهاد استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه مبنی بر یک برنامه اقدام با هدف تحقق آتش‌بس‌های محلی در مناطق درگیر سوریه گفت: ما می‌توانیم از این پیشنهاد حمایت کنیم.

"ناتو دشمن روسیه نیست"

لاوروف در بخش دیگری از مصاحبه خود با فرانس 24 گفت: ائتلاف نظامی ناتو دشمن روسیه نیست. در دکترین نظامی روسیه هرگز به این مساله اشاره نشده که ناتو دشمن روسیه است.

وی افزود: آنچه که روسیه آن را خطرات امنیتی می‌داند، گسترش ناتو در شرق و تحرکات نظامی آن نزدیک مرزهای روسیه است. در پی موضع روسیه در قبال بحران اوکراین، ناتو تمام روابط خود با مسکو را لغو کرد که از جمله آنها می‌توان به همکاری در زمینه مکانیسم‌های دفاعی و نظامی در افغانستان و مقابله با تروریسم اشاره کرد.

با این حال رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه ادامه داد: ائتلاف ناتو در خفا از روسیه خواسته تا به همکاری خارج از پروتکل پروژه‌های روسیه - ناتو نظیر آموزش خلبانان برای نیروی هوایی افغانستان ادامه دهد. ناتو از ما می‌خواهد تا به فعالیت و همکاری خودمان ادامه دهیم. تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه مسکو کمکی به اروپایی‌ها نمی‌کند. همان‌طور که جوزف بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا نیز گفت، این واشنگتن بود که به اروپا دستور داد تا به تحریم‌ها علیه روسیه بپیوندد. این تحریم‌ها نشانه‌ای از خشم است و ابزاری برای سیاست‌های جدی نیست. متاسفانه ما به استقلال اروپا در سیاست خارجی بیش از حد بها دادیم چون اروپا تحت تاثیر آمریکاست.

لاوروف همچنین درباره بحران اوکراین و درگیری‌ها در سوریه، فروش ناوهای میسترال به روسیه و استقلال فلسطین سخن گفت.

انتهای پیام

کد N632549

وبگردی