آفتاب

هشدار رئیس‌جمهوری اروگوئه نسبت به تسلط خارجی‌ها بر رسانه‌

هشدار رئیس‌جمهوری اروگوئه نسبت به تسلط خارجی‌ها بر رسانه‌

رئیس‌جمهوری در حال کناره‌گیری اروگوئه گفت، رسانه‌های محلی این کشور نباید به دست سرمایه‌گذاران خارجی همچون گروه «کلارین» آرژانتین یا «کارلوس اسلیم» غول رسانه‌ای مکزیک بیفتد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، خوزه موخیکا، رئیس‌جمهوری چپگرای اروگوئه که به عنوان یکی از محبوب‌ترین رهبران این کشور اول مارس 2015 پست ریاست جمهوری را واگذار می‌کند، این اظهارات را همزمان با آن مطرح کرد که سناتورهای اروگوئه در حال مذاکره بر سر پیش‌نویس قانونی در زمینه ارتباطات هستند که به گفته منتقدان جاه‌طلبانه است و به دولت امکان نظارت و کنترل شدید را می‌دهد.

موخیکا به ایستگاه رادیوی محلی «اوشن اف.ام» گفت: کوسه‌هایی وجود دارند که دور ما می‌چرخند و اگر این مساله سر و سامان نگیرد، ما را می‌بلعند. من نمی‌خواهم که گروه کلارین آرژانتین، گروه گلوبو برزیل و یا کارلوس اسلیم، صاحب رسانه‌های اروگوئه شوند.

انتظار می‌رود سنای اروگوئه این لایحه را تایید کند و پس از آن این لایحه به مجلس عوام خواهد رفت تا تایید نهایی در آنجا صورت بگیرد. طبق این پیش‌نویس، شرکت‌های دولتی که برای گرفتن مجوز رسانه‌های سمعی بصری درخواست می‌دهند، نباید تابع یا وابسته کمپانی‌های خارجی باشند.

موخیکا سال گذشته میلادی حکمی را امضا کرد که طبق آن توافقنامه‌ با گروه کلارو فسخ شد. گروه کلارو شرکت وابسته‌ای به گروه تلویزیونی «آمریکا موویل» است و اجازه تامین سرویس‌های تلویزیونی در اروگوئه را فراهم می‌کرد. کلارو کوچکترین تامین‌کننده اینترنت و مخابرات اروگوئه بود که صاحب آن کارلوس اسلیم، میلیاردر مکزیکی است.

موخیکا گفت: به نظر می‌آید که هر چیزی مربوط به نظارت و کنترل دولت یک گناه کبیره است. داشتن رسانه‌ آزاد بلامانع است اما ما به حقوق استفاده انحصاری نیازی نداریم.

انتهای پیام

کد N632457

وبگردی