آفتاب

تغییر رویکرد اروپا درباره به رسمیت شناختن کشور فلسطین

تغییر رویکرد اروپا درباره به رسمیت شناختن کشور فلسطین

اعضای پارلمان اروپا پیش‌نویس قطعنامه به رسمیت شناختن کشور فلسطین را که قرار بود امروز (چهارشنبه) در مورد آن رای گیری کنند، تغییر دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، بر اساس پیش‌نویس جدید، اتحادیه اروپا از شناسایی کشور فلسطین و راهکار تشکیل دو کشور صرفا در چارچوب مذاکرات سازش بین طرفین فلسطینی و صهیونیستی حمایت می کند.

اعضای پارلمان اروپا وابسته به حزب دموکرات اجتماعی و حزب سبز مقرر داشتند به جای ارائه طرح دعوت از کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین، تلاش کنند به راه‌ حلی میانه دست یابند که کشورها را به لزوم تلاش برای دستیابی به پیشرفتی در مذاکرات صلح دعوت کند.

حزب مردمی اروپا وابسته به راست‌گراهای میانه رو که بزرگترین گروه پارلمان اروپا را تشکیل می‌دهند به همراه ائتلاف لیبرالیست‌ها و دموکرات‌های اروپا که چهارمین گروه بزرگ در پارلمان اروپا هستند، اعلام کردند که به رسمیت شناختن کشور فلسطین باید بخشی از توافقنامه فلسطین - اسرائیل باشد که از طریق مذاکره حاصل خواهد شد.

مذاکره‌ کنندگان حزب سوسیال و دموکرات وابسته به چپ‌گراهای میانه‌رو و همچنین حزب مردمی اروپا و ائتلاف لیبرالیست‌ها و دموکرات‌ها که با هم اکثریت اعضای پارلمان اروپا را تشکیل می‌دهند، موافقت خود را با این متن اعلام کردند.

پارلمان اروپا به رسمیت شناختن کشور فلسطین و تشکیل دو کشور مستقل را از اساس تایید می‌کند و بر این باور است که این اقدام باید همراه با انجام مذاکرات صلح و حصول پیشرفت‌هایی در این زمینه باشد.

این مصوبه غیرالزام‌آور بعد از ظهر امروز در مرکز پارلمان اروپا به رای گذاشته خواهد شد.

اعضای پارلمان اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده بودند یک رای‌گیری نمادین امروز برگزار و طی آن از کشورهای عضو اتحادیه که 28 کشور هستند، خواسته شود کشور فلسطین را بدون هیچ قید و شرطی به رسمیت بشناسند.

پس از اینکه سوئد در اکتبر گذشته کشور فلسطین را به رسمیت شناخت و به دنبال آن پارلمان‌های کشورهای انگلیس، فرانسه، ایرلند و اسپانیا در مصوبه‌های غیرالزام‌آوری از دولت‌های خود دعوت کردند کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند، این پیشنهاد ارائه شد. این اقدام پارلمان‌های اروپا نشان می‌دهد که صبر آنها هم از تاخیر در روند صلح میان اسرائیل و فلسطین تمام شده است.

برخی کشورهای اروپایی نسبت به اقدامات رژیم صهیونیستی و ادامه شهرک‌سازی‌ها ابراز ناامیدی کردند.

انتهای پیام

کد N632376

وبگردی