آفتاب

تاکید آمریکا به رهبران هائیتی برای برگزاری سریع انتخابات پارلمانی

تاکید آمریکا به رهبران هائیتی برای برگزاری سریع انتخابات پارلمانی

وزیر امور خارجه آمریکا به رهبران هائیتی تاکید کرد تا هر چه سریعتر برای پایان دادن به بحران سیاسی‌ای که باعث بروز تظاهرات گسترده در این کشور حوزه کارائیب شده، انتخابات پارلمانی برگزار کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، لوران لاموس، نخست‌وزیر هائیتی که روز یکشنبه به خاطر فشارهای جامعه جهانی و داخلی استعفا کرد، راه را برای تشکیل دولت جدید به منظور مقابله با بن‌بستی که برگزاری انتخابات پارلمانی را برای سه سال با مشکل مواجه کرده، هموار کرد.

هائیتی همچنان در حال کشمکش و چالش برای ریکاوری از زمین لرزه فاجعه‌بار 2010 است که پورتو پرانس، پایتخت هائیتی را با خاک یکسان کرد و بیش از 100 هزار کشته بر جای گذاشت.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: دولت واشنگتن با درک و شناخت سازش‌ها و توافقات به دست آمده توسط تمام طرف‌ها به منظور از میان برداشتن این بن‌بست، به تمامی گروه‌ها تاکید می‌کند تا بدون وقت‌کشی به توافقی کامل و جامع برای تمام مسائل دست یابند. از زمان وقوع زمین لرزه، این کشور به پیشرفت‌هایی دست یافته است. با این حال واشنگتن به تمامی رهبران هائیتی تاکید می‌کند تا برای رسیدن به راه حلی به منظور برگزاری هرچه سریعتر انتخابات پارلمانی به مذاکره بپردازند.

اگر این انتخابات تا پیش از 12 ژانویه 2015 برگزار نشود، پارلمان به صورت خودکار منحل شده و میشل مارتلی، رئیس‌جمهوری هائیتی با حکمی رهبری دولت را به دست می‌گیرد. دشمنان مارتلی وی را متهم می‌کنند که می‌خواهد در هائیتی دیکتاتوری دیگری به راه بیندازد. ژان کلود دووالیه، دیکتاتور سابق این کشور در اکتبر 2014 در سن 63 سالگی درگذشت.

کری گفت، استعفای لاموس گواه این مساله است که مارتلی به دنبال حل این اوضاع است و از وی به خاطر اقدامات خوبش برای حل این بن‌بست قدردانی کرده است.

انتهای پیام

کد N632267

وبگردی