آفتاب
با عبو از افغانستان؛

راه آهن چین با عبور از آسیای میانه به ایران می رسد

راه آهن چین با عبور از آسیای میانه به ایران می رسد

بر اساس توافق کشورهای چین، قرقیزستان، تاجیکستان، ایران و افغانستان، شبکه خط آهن چین با عبور از این کشورها به راه آهن ایران وصل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، "نور گل منگل" معاون فنی و سرپرست وزارت فوائد عامه افغانستان اعلام کرد که این توافق در دیدار هفته پیش نمایندگان این پنج کشور در شهر دوشنبه، مرکز تاجیکستان به دست آمده است.

به گفته او این طرح از منطقه کاشغر کشور چین شروع و با عبور از قرقیزستان و تاجیکستان وارد شیرخان بندر ولایت قندوز در شمال افغانستان می‌شود و از راه ولایت‌های شمالی افغانستان به هرات می‌رسد و از طریق منطقه شام تیغ به ایران وصل خواهد شد.

افغانستان در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به بخش حمل و نقل منطقه‌ای داشته و تلاش کرده تا کشورهای همسایه را تشویق کند در این زمینه همکاری کنند.

منگل درباره مشخصات این خط آهن گفت که طول کل مسیر حدود دو هزار و ۱۰۰ کیلومتر است که حدود یک هزار و ۱۵۰ کیلومتر آن از خاک افغانستان می‌گذرد.

معاون وزیر فوائد عامه افغانستان گفت که عرض خط آهن جدید ۱۴۳ سانتی متر خواهد بود که بر اساس معیارهای بین‌المللی، استاندارد است.

بر اساس این گزارش، بانک توسعه آسیایی، بانک جهانی و بانک چین هزینه ساخت این خط آهن را تامین می‌کنند و هر کشور نیز مطالعات فنی و برآورد مشخصات مسیر را در خاک خود تهیه خواهد کرد.

به گفته او افغانستان مطالعات فنی حدود ۵۰۰ کیلومتر این مسیر را قبلا انجام داده است.

این طرح هنگام عبور از افغانستان، از مسیرهایی می‌گذرد که از جمله مناطق ناامن این کشور به حساب می‌آیند.

افغانستان تا حال نتوانسته ساخت جاده هرات - بادغیس - میمنه را که ولایت‌های شمالی را از همین مسیر به غرب افغانستان وصل می‎کند، تکمیل کند.

ولی معاون وزارت فوائد عامه افغانستان می‌گوید به دلیل اهمیت اقتصادی این طرح، افغانستان مجبور است که امنیت مسیر عبور خط آهن را تامین کند.

او ابراز امیدواری کرد که ایران نیز خط آهن سنگان – خواف - هرات را در سال آینده تکمیل کند.

افغانستان عضو سازمان همکاری اقتصادی منطقه‌ای (کریک) است که 10 کشور آسیای میانه عضو آن هستند.

ایجاد شش دالان ترانزیتی بین‌المللی که از این 10 کشور عبور کند، از برنامه‌های این سازمان برای کشورهای عضو است. به گفته منگل دو دالان از این تعداد، از افغانستان عبور خواهد کرد.

کد N631661

وبگردی