آفتاب

"همراه تو خواهم بود"؛ نماد حمایت مردم استرالیا از مسلمانان

"همراه تو خواهم بود"؛ نماد حمایت مردم استرالیا از مسلمانان

خبرگزاری مهر-گروه‎بین‎الملل:با مشخص شدن مذهب گروگانگیران سیدنی گمان می‎رفت استرالیا برای مدتی صحنه اقدامات ضد اسلامی باشد اما عبارت "همراه تو خواهم بود" عاملی شد برای حمایت از مسلمانان در این کشور.

حادثه گروگانگیری در شهر سیدنی استرالیا با کشته شدن فرد گروگانگیر و دو نفر از گروگان ها پایان یافت. گمان می رفت که مشخص شدن هویت و مذهب گروگانگیران عاملی باشد برای شدت گرفتن اقدامات ضد اسلامی در استرالیا، اما مشاهده تصویری از یک زن مسمان توسط یک شهروند استرالیایی و اقدام وی برای حمایت از این زن عاملی شد تا جنبشی برای حمایت از مسلمانان مهاجر نه تنها در استرالیا بلکه در اغلب کشورهای غربی شکل بگیرد.

ماجرا از این قرار بود که کاربران استرالیایی شبکه‌های اجتماعی٬ دیروز دوشنبه برای رفع نگرانی‌های معطوف به برانگیخته شدن احساسات ضد اسلامی و اعلام همبستگی خود با مسلمانان ساکن این کشور٬ "هشتگی" ساختند که به سرعت در سراسر جهان فراگیر شد و توجه و حمایت میلیون‌ها کاربر را جلب کرد.

هشتگ چیست؟

بنابر تعریف های ارائه شده هشتگ # یک نماد پیشوندی و یکی از تگ های ابرداده است. اگر بخواهیم هشتگ را به زبان ساده تر تعریف کنیم، برچسبی است که برای دسته بندی و به اشتراک گذاری پست ها و نظرات درباره موضوعی خاص در سطح جهانی و فراتر از حلقه و فهرست دوستان بکار می رود.

برای مثال پس از صحبت های جنجال برانگیز "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی، درباره ممنوعیت پوشیدن شلوار جین در ایران، کابران برای رساندن صدای اعتراض خود به جامعه جهانی عکس های خود با شلوار جین را در شبکه های اجتماعی پست کرده و از کلمه کلیدی"#jeans" استفاده کردند.  با کلیک بر روی این هشتگ می توان همه پست های ارسال شده در خصوص این موضوع از کاربران سراسر جهان را به سادگی و بدون اتلاف وقت مشاهده کنید.

اما دویچه وله در مورد هشتگ "همراه تو خواهم بود" می نویسد:

هشتگ #illridewithyou زمانی متولد شد که یک زن استرالیایی٬ شهروند مسلمان محجبه‌ای را دید که برای در امان ماندن از تهدیدات احتمالی ناشی از هویت اسلامی گروگان‌گیر٬ حجاب از سر خود برداشت.

ریچل جیکوبز٬ متاثر از مشاهده این ماجرا در پی آن زن مسلمان در ایستگاه قطار دوید و به او گفت: حجاب‌ ات را سر کن؛ من همراه تو خواهم بود. ریچل سپس این ماجرا را با هشتگ در قالب استتوسی در فیسبوک نوشت. به گفته او آن زن پس از شنیدن این حرف٬ گریه سر داد٬ او را در آغوش کشید و سپس تنها به راه خود ادامه داد.

ادای احترام مسلمانان استرالیا به قربانیان حادثه گروگانگیری سیدنی

هشتگ I'll Ride with You به سرعت توجه بسیاری از کاربران را در سراسر جهان برانگیخت و تبدیل به کمپینی گسترده علیه تبعیض شد. ماجرا از مرزهای فیسبوک فراتر رفت و به توییتر هم کشید و از آسیا و اروپا تا آمریکای شمالی و آفریقا٬ بیش از ۳۰۰ هزار توییت با ذکر این هشتگ منتشر شد و "راسل کرو"٬ سوپرستاره مشهور سینما که در سیدنی بزرگ شده هم با انتشار توییتی به این کمپین پیوست.

یش از این در پی انتشار خبر گروگان‌گیری٬ که عامل آن هارون مونس٬ پناهنده ایرانی الاصل ۵۰ ساله‌ای با نام اصلی «محمدحسن منطقی بروجردی» بود٬ مواردی از تقابل با شهروندان مسلمان در وسایل حمل و نقل عمومی در استرالیا گزارش شده بود. در پی روشن شدن گرایش مذهبی گروگان‌گیر٬ بسیاری از هم‌کیشان او در استرالیا بیم آن داشتند که در خیابان‌ها و وسایل نقلیه٬ مورد اذیت و آزار کسانی قرار گیرند که از رخداد این گروگان‌گیری مرگ‌بار خشم‌گین‌اند.

بیش از ۵۰۰ هزار مسلمان در استرالیا زندگی می‌کنند که نزدیک به نیمی از آنها ساکن سیدنی‌ هستند و با توجه به اینکه بسیاری از آنها در حومه غربی سیدنی زندگی می‌کنند٬ برای رفت‌ و آمد مجبور به استفاده از وسایل حمل‌ و نقل عمومی‌ هستند. نیویورک‌تایمز به نقل از یکی از انجمن‌ های ملی مسلمانان استرالیا گزارش داد که در چندین مورد شهروندان به صورت زنان محجبه آب دهان انداخته اند.

کمپین من در کنار تو خواهم بود به مرزهای دنیای دیجیتال محدود نماند و به سرعت می‌شد در ایستگاه‌های قطار و اتوبوس شهری٬ این هشتگ را روی کیف و کوله کسانی دید که می‌خواهند به هم نوعان خود کمک کنند تا از آزار و هرگونه تهدیدی در امان بمانند. برخی از شهروندان ساعات دقیق رفت‌ و آمد خود را در توییتر و فیسبوک منتشر کردند تا مسلمانانی که می‌خواهند بتوانند با هماهنگی همراه آنان باشند.

ریچل جیکوبز پس از فراگیر شدن کمپین٬ در فیسبوک خود از همه کسانی که همراه آن بودند تشکر کرد و نوشت: اقدام من حرکت کوچکی برای یک غریبه بود در واکنش به ناراحتی‌ ام از این‌که کسی صرفا به خاطر باورهایش احساس ناامنی کند. ماجرا محدود به من نیست و من قهرمان نیستم. همه کسانی که این جنبش را آغاز کردند به‌گونه‌ ای باورنکردنی الهام‌ بخش‌اند و هرکسی به این جنبش پیوسته مسیری برای صلح گشوده است.

کد N631008

وبگردی