آفتاب

مقامات انگلیس:بلر و استراو درباره همکاری با سازمان سیا پاسخگو باشند

مقامات انگلیس:بلر و استراو درباره همکاری با سازمان سیا پاسخگو باشند

سیاستمداران پیشروی حزب کارگر انگلیس اعلام کردند، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه پیشین این کشور باید در صورتی که لندن در روش‌های شکنجه‌ سیا همدست این سازمان بوده، مقابل کمیته تحقیق و تفحص پارلمان و برای پاسخگویی به پاره‌ای از سوالات حاضر شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، "آلن جانسون"، وزیر کشور سابق انگلیس گفت: من و دیوید میلیبند، وزیر سابق امور خارجه انگلیس تحقیقات کامل و جامعی را درباره شکنجه علیه مظنونان تروریستی در زمانی که تونی بلر، نخست‌وزیر پیشین و جک استراو، وزیر سابق امور خارجه انگلیس بودند، انجام دادیم.

وی افزود: انگلیس باید به گزارش کامل برنامه بازجویی و اعتراف‌گیری سیا پس از 2001 که شامل غرق مصنوعی می‌شود دست یابد. ما به دنبال گزارش کامل و حذف نشده هستیم.

ترزا می، وزیر کشور انگلیس نیز توسط نمایندگان پارلمان انگلیس درباره اینکه آیا کمیته سنای آمریکا را برای حذف جزئیات مربوط به این گزارش تحت فشار قرار داده یا خیر، مورد پرسش قرار گرفت.

رئیس کمیته امنیت و اطلاعات پارلمان انگلیس نیز قول داد تا از تمام وزرا برای دستیابی به اطلاعات دقیق درباره گزارش شکنجه سیا کمک بگیرد و گفت: هر کس که از این کار امتناع کند، مطمئناً مساله‌ای را پنهان می‌کند.

سفیر سابق انگلیس در ازبکستان نیز که در سال 2004 به خاطر ادعایش درباره همدستی لندن در شکنجه‌های سیا اخراج شد، در مقاله‌ای برای روزنامه دیلی میل نوشت: ما نیازی به تحقیق نداریم. ما به یک محاکمه و دادگاهی نیاز داریم و تونی بلر و جک استراو باید در این دادگاه حاضر شوند.

در همین حال سخنگوی دفتر بلر اعلام کرد: نخست‌وزیر پیشین انگلیس همواره با استفاده از شکنجه مخالف بوده و همواره گفته که هیچ‌گاه از روش‌های شکنجه نباید برای اعتراف‌گیری از مظنونان تروریستی استفاده شود. این از اسناد و مدارکی که پیشتر منتشر شده کاملا مشخص است و همین امر ادعاها درباره دست داشتن دولت وقت در برنامه شکنجه سیا را غیرقابل قبول می‌کند.

همچنین مایکل فالون، وزیر دفاع انگلیس از استراو و بلر خواسته تا هر آنچه را که درباره برنامه‌های شکنجه سیا و انتقال غیرقانونی زندانیان می‌دانند، بیان کنند.

انتهای پیام

کد N630591

وبگردی