آفتاب
مشاور فرهنگی رییس‌جمهور :

موضوعات حساس کشور برای نسل آینده روشن شود

موضوعات حساس کشور برای نسل آینده روشن شود

مشاور فرهنگی رییس‌جمهور گفت: تاریخ‌نگاران بزرگ‌ترین خادمان جامعه بشریت هستند.

مشاور فرهنگی رییس‌جمهور گفت: تاریخ‌نگاران بزرگ‌ترین خادمان جامعه بشریت هستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسام‌الدین آشنا در همایش تاریخ شفاهی ایران در عصر پهلوی دوم و رونمایی از چهار کتاب تاریخ شفاهی، اظهار کرد: دانش به معنای محافظت و نگهداری تجربه‌هاست و با این معنا تاریخ یک علم بسیار سودمند به حساب می‌آید و تاریخ‌نگاران بزرگ‌ترین خادمان جامعه بشریت هستند، چون به ما اجازه می‌دهند با گذشتگان زندگی کنیم بدون اینکه در کنار آنها حضور داشته باشیم. مشکل در تاریخ‌خوانان است چون ما به تاریخ علاقه نداریم لذا مجبوریم همواره از صفر و زیر صفر شروع کنیم.

مشاور فرهنگی رییس‌جمهور با بیان این‌که امروز بیشتر از هر زمان دیگری به تاریخ شفاهی نیاز داریم، تاکید کرد: تا وقتی مسئولان جمهوری اسلامی ایران زنده هستند، باید بیایند و تاریخ شفاهی را بیان کنند. من از همه مسئولان جمهوری اسلامی و مدیران پروژه‌های ملی دعوت می‌کنم تا برای مصاحبه شفاهی پیش قدم شوند تا موضوعات حساس کشور برای نسل آینده روشن شود.

وی در ادامه یادآور شد: پروژه تاریخ شفاهی و تصویری ایران پروژه‌ای است که عدم درک ملی از آن باعث شد تا انتشارش طولانی شود. همت رییس کتابخانه ملی و مرکز اسناد برای انتشار آن حاصل یک درک ملی است. این اثر حداقل سه بار در آستانه انتشار قرار گرفت، اما هر بار به دلیل عدم درک ملی منتشر نشد که البته امیدوارم این انتشار که اکنون صورت گرفته، تداوم داشته باشد.

مشاور فرهنگی رییس‌جمهور با اشاره به نگرانی خود در موضوع تاریخ شفاهی، تصریح کرد: اساس این مصاحبه‌های تصویری که با کیفیت بالا صورت گرفته و برای صداوسیما تهیه شده این است تا مستندهای فردمحور به مستندهای موضوع‌محور تبدیل شود تا با تاریخ و حکمرانی کشور در مقاطع مختلف آشنا شویم. متواضعانه از صداوسیما تقاضا می‌کنم که اجازه ندهد این پروژه بزرگ به دستاویزی برای جنگ‌های کوچک تبدیل شود و اجازه دهند این پروژه در سطح ملی باقی بماند.

وی ادامه داد: شبه مستندهای بی‌بی‌سی و manoto در مقابل عظمت این پروژه بسیار کوچک هستند و نباید تصور کنیم که کارکرد چنین پروژه‌ عظیمی پاسخ دادن به آنهاست.

ادامه دارد...

کد N630539

وبگردی