آفتاب

تولد دوباره برخورددهنده بزرگ هادرونی

تولد دوباره برخورددهنده بزرگ هادرونی

برخورددهنده بزرگ هادرونی در آستانه بازگشت به حیات دوباره و ادامه فعالیت‌هایش به مدت سه سال دیگر است.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، این سامانه در حالی دوباره آغاز به کار خواهد کرد که انرژی برخورددادن ذرات آن دو برابر شده و این موضوع تحقیقات فیزیک نوین را دستخوش تحول کرده و تعدادی از گیج‌کننده‌ترین معماهای فیزیک مدرن را حل خواهد کرد.

مقامات «سرن» در صد‌ و‌ هفتاد‌ و‌ چهارمین جلسه شورای این مرکز، آغاز به کار دوباره برخورددهنده بزرگ هادرونی را به مدت سه سال اعلام کردند.

این برخورددهنده، بزرگ‌ترین و قدرتمندترین شتاب‌دهنده ذرات در جهان به شمار می‌آید و در واقع، ماشین ابررسانایی به طول 27 کیلومتر است که در حال حاضر دمای عملیاتی آن تا 1.9 درجه بالای صفر مطلق سرد شده است.

دانشمندان مرکز کنترل سرن در حال انجام تمامی آزمایش‌های مطلوب پیش از عملیاتی‌شدن پرتوهای پروتون این برخورددهنده در ماه مارس سال 2015 هستند. این در حالی است که آغاز به کار دوباره برخورددهنده هادرونی پس از دو سال متوقف‌شدن فناورانه آن صورت می‌گیرد.

برای نخستین بار در 9 دسامبر (18 آذر)، آهنرباهای یکی از هشت حلقه برخورددهنده هادرونی تا سطح موردنیاز برای عملکرد پرتوهایش نیرودهی شد و به انرژی 6.5 تریلیون الکترون ولت یعنی میزان انرژی عملیاتی لازم برای دور دوم فعالیت آن رسید.

هدف این سامانه، فعالیت در سال 2015 با دو پرتو پروتونی برای تولید برخوردهایی با انرژی 13 تریلیون الکترون ولت است. این در حالی است که چنین سطح انرژی تاکنون توسط هیچ شتاب‌دهنده‌ای حاصل نشده است.

انتهای پیام

کد N630087

وبگردی