آفتاب

خشم نتانیاهو از طرح فلسطینی‌ها و مذاکرات کری در اروپا برای کاهش هزینه‌های سیاسی

خشم نتانیاهو از طرح فلسطینی‌ها و مذاکرات کری در اروپا برای کاهش هزینه‌های سیاسی

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنشی خشمگینانه به طرح فلسطینی‌ها به منظور تعیین ضرب‌الاجلی از سوی شورای امنیت برای پایان اشغالگری‌های این رژیم، تاکید کرد که این اقدام را نخواهد پذیرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل پیش از سفر به رم برای دیدار با جان کری،‌ وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: ما هیچ‌گونه تلاشی به منظور دیکته کردن اقدامات یکجانبه در یک چارچوب زمانی محدود را نخواهیم پذیرفت.

نتانیاهو که قرار است اواخر امروز (دوشنبه) در اقامتگاه سفیر آمریکا در رم با جان کری دیدار کند، به شدت از طرح فلسطینی‌ها در تعیین ضرب‌الاجلی از سوی شورای امنیت برای پایان چندین دهه اشغالگری اسرائیل ناخرسند است.

فلسطینی‌ها اعلام کردند، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در شورای امنیت تا روز چهارشنبه مطرح می‌کنند که یک ضرب‌الاجل دو ساله را به منظور پایان دادن به چند دهه اشغال سرزمین آن‌ها توسط اسرائیلی‌ها تعیین می‌کند. فرانسه نیز رهبری تلاش‌های کشورهای اروپایی برای صدور قطعنامه‌ای الزام آور جهت از سرگیری مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین را بر عهده گرفته است.

به گفته مقامات آمریکایی، جان کری به دنبال آن است تا اطلاعات بیشتری درباره این ابتکار اروپایی‌ها که ممکن است دولت آمریکا را در وضعیتی دشوار قرار دهد، به دست آورد. آمریکا معمولا به طور سنتی از اختیار وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل استفاده کرده تا جلوی انزوای اسرائیل را به عنوان متحد اصلی خود بگیرد.

با این حال اروپایی‌ها به شدت به دنبال آن هستند تا بن‌بست به وجود آمده در مذاکرات صلح خاورمیانه را پایان دهند.

نتانیاهو با اشاره به حادثه گروگان‌گیری امروز در استرالیا نیز مدعی شد که اسرائیل می‌بایست در این "منطقه متشنج" امنیت خود را اولویت قرار دهد.

وی تصریح کرد: در واقعیتی که در آن تروریسم در حال رسیدن به همه گوشه‌های جهان است، هرگونه تلاشی را که به دنبال ساکن کردن تروریسم در نزدیکی ما باشد، دفع خواهیم کرد. ما در مقابل هرگونه دیکته‌ای خواهیم ایستاد.

جان کری قرار است اواخر امروز از رم به پاریس سفر کند تا با وزرای امور خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس و همچنین فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره بحران خاورمیانه گفت‌وگو کند. پس از آن وی به لندن خواهد رفت تا فردا (سه‌شنبه) با صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی و نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب دیدار کند.

یک مقام آمریکایی اظهار داشت، به اعتقاد واشنگتن هنوز خیلی زود است که فلسطینی‌ها بخواهند روز چهارشنبه طرح خود را در سازمان ملل مطرح کنند.

انتهای پیام

کد N629705

وبگردی