آفتاب

رئیس برنامه شکنجه‌ سیا: ما قربانی شدیم

رئیس برنامه شکنجه‌ سیا: ما قربانی شدیم

رئیس سابق مرکز مبارزه با تروریسم سیا و سرویس محرمانه ملی فاش کرد که «ننسی پلوسی» و سایر اعضای کمیته‌های اطلاعاتی دو مجلس آمریکا از تکنیک‌های پیشرفته شکنجه سیا بر روی مظنونان تروریستی مطلع بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «خوزه رودریگز» رئیس سابق مرکز مبارزه با تروریسم سیا و سرویس محرمانه ملی در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفت که اطلاعات منتشر شده در گزارش شکنجه‌های سیا مبنی بر اینکه وی اطلاعات درباره روش‌های شکنجه را به مقام‌های منتخب در کاخ سفید و کنگره ارائه نداده، نادرست است.

وی تاکید کرد که در سپتامبر 2002 به ننسی پلوسی جمهوری‌خواه درباره تکنیک‌های استفاده شده بر روی «ابو زبیده» اطلاعات داده است. رودریگز در ادامه عنوان کرد، مساله شکنجه‌های سیا به اطلاع «پورتر گاس» رئیس سابق کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا و «جی راکفلر» رئیس سابق کمیته اطلاعاتی سنا نیز رسیده بود.

این مقام سابق سیا گفت: تمام این افراد دقیقا از کار ما اطلاع داشتند. ننسی پلوسی اگرچه اطلاع از این موضوع را انکار می‌کند اما واقعیت این است که وی از تمام روش‌ها مطلع بود و هرگز با آنها مخالفت نکرد.

به گفته رودریگز، راکفلر دموکرات در واقع به او گفته است که به دنبال مظنون‌های بیشتر و روش‌های بازجویی جدیدتر برود.

خوزه رودریگز مسوول اجرای برنامه‌های شکنجه سیا بود و وی بود که دستور نابودی 92 ویدیویی بازجویی را صادر کرد.

رودریگز گفت: متن کامل فایل‌های ویدیویی موجود است. من به این دلیل ویدیوها را از بین بردم تا از عوامل سیا حفاظت کنم. حتی اگر فایل‌ها به صورت تصادفی منتشر می‌شد، برنامه شکنجه به خطر می‌افتاد و برخی رسانه‌ها آنها را با اقدامات قانونی که در زندان ابوغریب توسط روانی‌ها انجام می‌شد، مقایسه می‌کردند.

وی گفت: گزارش مذکور سیا را قربانی کرد. من واقعا از این بابت شوکه شدم که ایالات متحده آمریکا به عاملانی خیانت کرد که در راستای حفاظت از این کشور پس از 11 سپتامبر گام برداشتند.

انتهای پیام

کد N629585

وبگردی