آفتاب
نشست بررسی وضعیت آوارگان عراقی در بغداد؛

عراق برای حمایت از آوارگان نیازمند 5 میلیارد دلار است

عراق برای حمایت از آوارگان نیازمند 5 میلیارد دلار است

کشور عراق جامعه بین‌المللی را به حمایت از مهاجران عراقی که از عملیات نظامی ضدداعش فرار کرده‌اند، دعوت کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری ایلاف، کشور عراق از کشورهای اهداکننده خواست با حمایت از مهاجران عراقی و اسکان آنان از تلاش‌های این کشور و سازمان ملل حمایت و مبلغ پنج میلیارد دلار برای حمایت از این افراد فراهم کنند.

صالح مطلق، معاون نخست‌وزیر عراق و رئیس کمیته عالی کمک‌رسانی و اسکان مهاجران عراقی در نشست دولت عراق با سفرای کشورهای اهداکننده و هیات سازمان ملل که در بغداد برای تبیین موضع دولت عراق درباره بحران مهاجران عراقی برگزار شد، اعلام کرد: بحران مهاجران عراقی فراتر از توان این کشور و نیازمند حمایت جامعه بین‌المللی در فراهم کردن بودجه لازم و حل این بحران انسانی است.

المطلق گفت: از جامعه بین‌المللی انتظار می‌رود به خانواده‌های عراقی مهاجر کمک کند.

در نشست بغداد، ابراهیم جعفری وزیر خارجه، هوشیار زیباری وزیر دارایی، جاسم محمد وزیر مهاجرت و جانشین حامد خلف، دبیرکل کابینه این کشور به همراه جمعی از سفرای کشورهای عربی و خارجی و یک هیات از سازمان ملل حضور داشتند.

در این نشست درباره وضعیت انسانی مهاجران عراقی طرح دولت، اولویت‌های دولت همزمان با آغاز فصل سرما، شروط دولت بر بودجه سال جدید میلادی، طرح استراتژیک و بازسازی مناطق آزادشده گفت‌وگو شد.

معاون نخست‌وزیر عراق و رئیس کمیته عالی کمک‌رسانی و اسکان مهاجران عراقی با اشاره به اینکه عراق کشوری ثروتمند است اما در حال حاضر از بحران اقتصادی ناشی از کاهش قیمت نفت عبور می‌کند، گفت: امیدواریم که همه به عنوان یک تیم متحد برای پایان این بحران بزرگ انسانی تلاش کنیم. چراکه اثرات منفی آن به عراق محدود نمی‌شود و به دیگر کشورها هم سرایت می‌کند.

جعفری هم اظهار داشت: مشکلات مهاجرت ما را در برابر چالش‌های بزرگی قرار داد که عبور از آنها نیازمند بسیج همه نیروهای ملی و بین‌المللی است.

زیباری هم با اشاره به مشکلات اقتصادی عراق که با کاهش قیمت نفت و جنگ افزایش یافتند، گفت: ریشه‌های بحران مهاجران عراقی سیاسی است و با گسترش تفکرات تکفیری ایجاد شد و حالا تنها راه‌حل آن برقراری امنیت و بازگرداندن مهاجران به خانه‌هایشان است.

وزیر دارایی عراق با اشاره به کمک 770 میلیون دلاری دولت در کنار کمک 150 میلیون دلاری وزارت مهاجرت این کشور به مهاجران تاکید کرد: این حمایت‌ها با وجود فشارهای بودجه و ضرورت‌های امنیتی و دفاعی انجام شده است.

وی با اشاره به ادامه این حمایت‌ها، از کشورهای جهان خواست در بازسازی شهرها و کمک به مهاجران از عراق حمایت کنند.

علی السندی، وزیر برنامه‌ریزی و بودجه اقلیم کردستان عراق هم به مشکلات اقتصادی این اقلیم به دلیل بحران نفت و مشکلات این اقلیم با دولت مرکزی عراق اشاره کرد.

سلام الخفاجی، نماینده وزارت مهاجرت عراق گفت: تعداد مهاجران به ثبت رسیده در این وزارت بیش از دو میلیون و 400 هزار تن در داخل عراق است که این عدد زنگ خطر را در عراق به صدا درآورده است. بیشتر این مهاجران در شهرهای دهوک و اربیل واقع در شمال اقلیم کردستان و استان الانبار در غرب عراق و پس از آن در شهر بغداد و دیگر استان‌ها آواره هستند.

طبق گزارش این وزارتخانه، تاکنون 474 هزار خانواده عراقی آواره به ثبت رسیده‌اند که امداد مالی و کمک‌رسانی‌های ضروری برای آنها انجام شده است.

دولت عراق اعلام کرد: طبق گزارش‌های هیات سازمان ملل تاکنون بیش از 800 میلیون دلار برای کمک‌رسانی به این آوارگان اختصاص یافته است اما شرایط این کشور همچنان تاسف‌آور است.

انتهای پیام

کد N629437

وبگردی