آفتاب

ترس صهیونیستها از تهاجم دیپلماتیک برای بازگشت به مرزهای 1967

ترس صهیونیستها از تهاجم دیپلماتیک برای بازگشت به مرزهای 1967

نخست وزیر رژیم صهیونیستی طرح فلسطینی‌ها را "تهاجم دیپلماتیک" برای بازگرداندن اسرائیل به مرزهای پیش از جنگ شش‌روزه با اعراب در سال ۱۹۶۷ توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، در آستانه مذاکرات به اصطلاح دیپلماتیک برای ازسرگیری روند صلح خاورمیانه، نخست‌وزیر صهیونیست ها گفته است که به هیچ وجه طرح عقب‌نشینی از مناطق اشغالی بیت‌المقدس شرقی و کرانه باختری را نخواهد پذیرفت.

اشاره نتانیاهو به طرحی است که مقام‌های فلسطینی قصد دارند در راستای تلاش برای شناسایی کشور مستقل فلسطین به سازمان ملل متحد ارائه دهند. در این طرح از اسرائیل خواسته شده طی دو سال از مناطق اشغالی عقب‌نشینی کند.

اما نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت پذیرش چنین طرحی راه "اسلام گرایان افراطی" را به قلب بیت‌المقدس باز خواهد کرد و تاکید کرد که هرگز اجازه چنین کاری را نخواهد داد.

نتانیاهو دوشنبه ۱۵ دسامبر برای دیدار با جان کری، وزیر خارجه آمریکا و گفت‌وگو درباره از سرگیری مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها به رم سفر می‌کند.

وی طرح فلسطینی‌ها را "تهاجم دیپلماتیک" برای بازگرداندن اسرائیل به مرزهای پیش از جنگ شش‌روزه با اعراب در سال ۱۹۶۷ توصیف کرد.

در جریان آن جنگ اسرائیل بیت‌المقدس شرقی، کرانه باختری و نوار غزه را اشغال کرد.

نیروهای اسرائیلی در سال ۲۰۰۵ از غزه عقب‌نشینی کردند اما بیت‌المقدس را پایتخت خود می‌دانند و شهرک‌سازی‌ها در مناطق اشغالی کرانه باختری هم همچنان ادامه دارد.

مقام‌‎های فلسطینی قصد دارند تا پیش از پایان سال جاری میلادی (حدود دو هفته دیگر) پیش‌نویس طرحی را در شورای امنیت سازمان ملل متحد به رای بگذارند که در آن از اسرائیل خواسته شده تا نوامبر سال ۲۰۱۶ از مناطق اشغالی عقب‌نشینی کند.

اتحادیه عرب حمایت خود را از این طرح اعلام کرده، اما آمریکا که همواره قطعنامه‌های علیه اسرائیل را وتو کرده، با این طرح هم مخالف است.

کد N629376

وبگردی