آفتاب
دریادار سیاری:

زیرساخت‌های دریایی کشور نیازمند توسعه علمی است

زیرساخت‌های دریایی کشور نیازمند توسعه علمی است

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: دانشگاه‌ها برای توسعه علمی زیرساخت‌های دریایی کشور به کمک نیروی دریایی بیایند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در همایش «تبیین اهمیت دریا برای جمهوری اسلامی ایران و نقش نیروی دریایی در صیانت از منافع ملی در آبهای آزاد و فراسرزمینی» در دانشگاه تبریز اظهار کرد: قدرت دریایی در سه بعد ناوگان نظامی، ناوگان تجاری و صنایع و زیر ساخت های دریایی تعریف می شود و ضروری است توجه ویژه ای به توسعه علم و دانش در حوزه دریایی داشته باشیم.

وی ادامه داد: متاسفانه نسبت دانشجویان رشته‌های حوزه‌های علوم دریایی به کل دانشجویان نیم درصد است و انتظار داریم دانشگاه‌ها در توسعه رشته‌های دریایی پیش قدم شوند.

وی با اشاره به سیاست های کلان کشور و تاکیدات مقام معظم رهبری در ترویج فرهنگ دریا و تئوری بازگشت به دریا اظهار کرد: در حال حاضر در حال اجرایی کردن این فرهنگ در کتب دانش آموزی هستیم.

دریادار سیاری افزود: استکبار به دنبال دورسازی ما از دریا بوده است تا کشور ما قدرت نگیرد، چون دسترسی به دریا قدرت است و باید با این ترفند استکبار مقابله کنیم.

وی خاطر نشان کرد: تمام اقدامات اقتصادی و آن‌چه که مدنظر مقام معظم رهبری که همان توسعه دریامحور است، زمانی محقق می شود که امنیت در ساحل و دریا ایجاد شود.

دریادار سیاری با بیان این‌که بزرگترین شهرهای دنیا در کنار دریا هستند، گفت: از 20 شهر بزرگ و بالای 500هزار نفر جمعیت کشور به غیر از بندرعباس کدام شهر در سواحل قرار دارد؟ ما شهرها و بنادر مهمی در کنار ساحل نداریم که باید این امر تغییر کند.

وی با اشاره به اهمیت راه‌های آبی در دنیا خاطر نشان کرد: در حال حاضر نیمی از تجارت جهان در شمال اقیانوس هند اتفاق می افتد و به تدبیر مقام معظم رهبری ما نیز با اقتدار در این منطقه حضور یافته‌ایم چرا که اقیانوس هند کانون اصلی کشمکش‌ها در آینده خواهد بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیروی دریایی با اقتدار در آب های آزاد و سواحل عدن حضور گسترده ای دارد و سعی می کنیم تا این حضور را افزایش دهیم. بیش از 70 درصد کشتی های ما در مسیر خلیج عدن رفت و آمد می کنند و باید دقیق باشیم.

دریادار سیاری با اشاره به ابعاد بهره‌برداری از دریاها گفت: توسعه تجارت از طریق حمل و نقل دریایی، توسعه روابط با ملت ها، استفاده از دریا برای اعمال قدرت و اراده ملی و توسعه مدنیت در نوار ساحلی از جمله مهمترین ابعاد بهره برداری از دریاهاست.

وی با بیان اینکه بیش از 30 درصد از مرزهای کشور دریایی است، ادامه داد: استفاده از دریا ابعاد مختلفی دارد که میزان بهره‌گیری از آن به عواملی چون جغرافیا، سیاست دولتمردان، ویژگی مردم و ... مرتبط است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اقدامات شاخص نیروی دریایی در دوران هشت سال دفاع مقدس گفت: در طول سال های دفاع مقدس 150 عملیات اسکورت انجام و 10 هزار کشتی اسکورت شد و از این تعداد تنها 259 فروند بر اثر حملات دشمن صدمه دید و از این تعداد 20 فروند غرق شد.

انتهای پیام

کد N629345

وبگردی