آفتاب
لاریجانی در سمینار آثار منفی تحریم‌ها:

حقوق بشر یک مساله غربی نیست/ فتوای رهبری مهمتر از قانون است

حقوق بشر یک مساله غربی نیست/ فتوای رهبری مهمتر از قانون است

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: حقوق بشر یک مساله غربی است و یک مساله خیریه نیست که برای تمدن در نظر گرفته شده باشد، بلکه حق همه انسان‌ها است.

به گزارش خبرنگار مهر، جواد لاریجانی، رئیس کمیته حقوق بشر قوه قضائیه در همایش آثار تحریم های مالی و اقتصادی بر بهره‌مندی از حقوق بشر اظهار داشت: زمان آن رسیده که برای ایده و هدف بجنگیم و موانع را از سر راه برداریم.

وی با اشاره به اینکه در اسناد موجود درباره حقوق بشر منطق و فلسفه اسلامی وجود ندارد، تصریح کرد: کشورهای جهان اسلام اکنون آگاه شده اند و وقت آن رسیده که در این خصوص با یکدیگر همراه باشند.

لاریجانی ادامه داد: اگر می‌خواهیم رویه خوبی در جهان پیدا کنیم، بهتر است همه موارد را مورد بررسی قرار دهیم و با در نظر گرفتن فرهنگ های مختلف یک ایده جهانی مطرح کنیم.

رئیس کمیته حقوق بشر قوه قضائیه افزود: از نظر جهانی مسائل مختلفی وجود دارد که حائز اهمیت است و باید یک نظر و ائتلاف مشترک داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید آگاهی عمومی را بالا ببریم و به تنوع فرهنگی و مذهبی احترام بگذاریم و همان اندازه که ما به آنها احترام می گذاریم، آنها نیز باید به ما احترام بگذارند.

لاریجانی گفت: کشورهای سازمان همکاری اسلامی باید نقش پررنگ‌تری را به ویژه در مساله جهان‌شمولی و افکار جدید بر اسناد حقوق بشر ایفا کنند.

رئیس کمیته حقوق بشر قوه قضائیه افزود: حقوق بشر یک مساله غربی و یک موضوع خیریه نیست که برای تمدن در نظر گرفته شده باشد و همانطور که در قرآن نیز ذکر شده، انسان ها آفریده شده اند و به آنها کرامت انسانی داده شده و این حق مسلم آنها است که به عنوان یک انسان از حقوق انسانی خود بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: اکنون سه حقوق اساسی با تهدید مواجه است، حق داشتن سبک زندگی، حق حیات و مساله سوم نیز حق توسعه که تمامی این حقوق با مکانیزم های مختلف با خطر مواجه هستند.

لاریجانی بیان کرد: در مقابل حق اول باید سعی کنیم که حق انتخاب داشته باشیم و این حقی است که خداوند داده و نباید تحت هیچ شرایطی از آن محروم شویم.

رئیس کمیته حقوق بشر قوه قضائیه تاکید کرد: دین اسلام بر اساس دموکراسی پیش می رود و کاملا با رویه های دموکراسی وفق دارد اسلام کاملا مخالف زندگی سکولار و لائیک است.

وی بیان کرد: نمایندگان دموکراسی شاهد این امر بوده‌اند ما کشورهای منطقه را نیز مدنظر قرار دادیم تا از تجربیات آنها استفاده کنیم و هدف ما این است که چگونه با استفاده از تجربیات دیگران یک جهان غایی را انتخاب کنیم.

لاریجانی تصریح کرد: حق زندگی لایه‌های مختلفی دارد و هر کسی باید برای بقا به چیزی که نیاز دارد دسترسی داشته باشد. از سوی دیگر دسترسی به امنیت مدنظر است و لایه سوم نیز تضمین نقش برجسته افراد و کرامت آنها در توسعه اجتماعی است.

وی ادامه داد: بخش عمده حقوق بشر انسانی حقوق اجتماعی انسان‌ها است. تحریم‌هایی که برعلیه برخی کشورها اعمال می‌شود حتی اولین لایه حق حیات انسان‌ها را به خطر می‌اندازد.

وی به تحریم‌های اعمال شده بر علیه ایران اشاره کرد و گفت: ما خیلی خوب از تحریم‌ها نجات پیدا کردیم، تحریم‌ها به وجود آمد که ایران را از تجربه خود بعد از انقلاب محروم کند و ما از فشار آمریکا و اروپا که ادعا می‌کنند رهبران جهان هستند رهایی پیدا کردیم و انقلابمان در آینده ادامه دارد.

رئیس کمیته حقوق بشر قوه قضائیه ادامه داد: این به آن معنا نیست که کار آنها مشروع بوده اما آنها در تحریم ایران شکست خورده‌اند البته با تحریم ضربه‌هایی به ما زدند اما اگر هدف این بوده که ایران را از پیشرفت بازدارند شکست خورده‌اند و در هر صورت این تحریم‌ها غیرمشروع و در تناقض با اسناد حقوق بشر است.

وی به کشورهایی که تحریم‌ها بر علیه آنها اعمال می‌شود اشاره کرد و گفت: این کشورها منابع ایران را در اختیار ندارند، ما منابع خوبی در اختیار داشتیم، روابط گسترده‌ای داشته و در منطقه استراتژیک قرار داریم.

لاریجانی اظهار داشت: اهمیت روابط با افغانستان برای ما کمتر از آمریکا نیست، ترکیه را یک کشور مهم تلقی می‌کنیم و برای ما ارتباط با واشنگتن و پاریس پایان دنیا نیست و روابط با آفریقا و کشورهای اسلامی حائز اهمیت است.

وی به پرونده هسته‌ای ایران نیز اشاره کرده و افزود: ایران تنها کشوری در خاورمیانه است که بیش از 2 میلیون از خانه‌های ایرانی با نور حاصله از انرژی هسته‌ای روشن می‌شود و این تنها بخشی از برق مورد نیاز ما است. این جرم نیست که قادر هستیم از انرژی هسته‌ای برق تولید کنیم.

لاریجانی تاکید کرد: ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم چراکه در دکترین دفاعی ما قرار ندارد و ما برای مقابله با تحریم‌ها به اندازه کافی قوی هستیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر فتوای رهبری مطرح است که باید بدانید فتوا مهم‌تر از قانون است چراکه اگر قانون را نقض کنید به زندان می‌روید اما اگر فتوا را نقض کنید به جهنم می‌روید.

لاریجانی گفت: ما آماده هستیم الگوی خود را در اختیار دیگران قرار دهیم اما کشورهای غربی به ما می‌گویند که شما پیشرفت زیادی داشته‌اید و باید قدتان کوتاه شود. این پیام تحریم است آنها حدودی تعیین می‌کنند و می‌گویند کشورهایی مانند شما نباید از این سطح پیشرفت کند. این مسئله نقض حقوق بشر است.

لاریجانی گفت: حق توسعه را خدا به ما داده است و از آن نمی‌گذریم. ما عضو ان‌پی‌تی هستیم و آمادگی انجام هرگونه اقدام شفاف‌ساز را داریم اما عضو هیچ گروهی نیستیم که ایران و دیگر کشورها را شهروندان دست دوم دنیا بداند و ما مانند آمریکا و فرانسه حق تولید سلول‌های بنیادین را داریم.

لاریجانی به اخراج برخی از دانشجویان ایرانی از دانشگاه‌های اروپا اشاره کرد و گفت: این دانشجویان در حال اجرای پروژه‌ای بودند که ارتباطی با تکنولوژی هسته‌ای نداشت و آنها را با این بهانه که می‌ترسیم از این فناوری‌ها برای تولید برنامه هسته‌ای استفاده کنید اخراج کردند. دنیای غرب به کجا می‌رود؟ ما در ایران و دانشگاه‌های خود به دانشجویانمان آموزش خوبی می‌دهیم اما کار اروپا نقض فاحش حقوق بشر است.

لاریجانی تاکید کرد: باید حقوق بشر را در کشورهای خود اجرا کنیم و عقلانیت اسلامی را در اجرای حقوق بشر دخیل کرده و جلوی یکجانبه‌گرایی را بگیریم.

کد N628917

وبگردی