آفتاب
رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان:

واشنگتن باید به کابل غرامت پرداخت کند

واشنگتن باید به کابل غرامت پرداخت کند

رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان خواستار لزوم پرداخت غرامت ایالات متحده به این کشور به خاطر برخورد نادرست با زندانیان شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آوا، "سیما سمر" در مراسم تجلیل از روز جهانی حقوق بشر ضمن محکوم کردن برخورد آمریکا با زندانیان بر لزوم پرداخت غرامت ایالات متحده در این باره تاکید کرد.

سیما سمر گفت: در سیزده سال گذشته به پیشرفت هایی در راستای حقوق بشر دست یافته ایم که دسترسی به تعلیم و تربیت و آزادی بیان از جمله دستاوردهای مهم این نهاد به شمار می آید. با وجود تمام پیشرفت ها هنوز هم شاهد تخطی های حقوق بشر هستیم، چنانکه هر روز شمار زیادی از هموطنانمان در حملات انتحاری کشته می شوند، از این رو حکومت وحدت ملی باید براساس تعهدات خویش، ناقضان حقوق بشر را محاکمه کند.

به گفته‎ رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر، با توجه به اینکه اکثریت جمعیت جامعه را اطفال و زنان تشکیل می دهند، آمارها نشان می دهد که بیشترین خشونت در افغانستان علیه این قشر صورت می گیرد، پس با این گستردگی نقض حقوق بشر می توان گفت که ارزش های حقوقی در افغانستان پایمال می شود.

یادآور می شود کمیته اطلاعات سنای آمریکا سه شنبه گذشته گزارشی را در مورد اقدامات سازمان سیا برای شکنجه افراد متهم به فعالیت های تروریستی منتشر کرد. کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا در گزارش موسوم به شکنجه، سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) را به دروغگویی به کنگره و کاخ سفید متهم کرد. این گزارش جزئیات عملیات سی آی ای علیه القاعده پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را علنی کرده است.

کد N628664

وبگردی