آفتاب

شایسته: مجلس بودجه ورزش را به بودجه‌های دیگر گره نزند

شایسته: مجلس بودجه ورزش را به بودجه‌های دیگر گره نزند

رییس فدراسیون تنیس می‌گوید نمایندگان مجلس باید با بلندنظری به بودجه ورزش نگاه کنند و تخصیص یک درصد بودجه نهادهای دولتی به ورزش جدی‌تر پیگیر شود.

مجید شایسته در گفت‌وگو با ایسنا، درباره بودجه پیشنهادی ورزش اظهار کرد: ما جوری عمل کردیم که فدراسیون‌ها به بودجه دولت وابسته شوند. بنابراین هرچه بودجه ورزش کم و کاستی داشته باشد فدراسیون‌های ورزشی دچار ضرر می‌شوند و اگر بودجه نباشد رشته‌های ورزشی که می‌توانند نتایج خوبی بگیرند با این شرایط نتایج لازم را به دست نمی‌آورند. از طرفی رشته‌هایی که باید توسعه یابند زمانی که با کمبود بودجه مواجه شوند ضرر بیشتری خواهند دید.

وی ادامه داد: رشته‌هایی مانند فوتبال، کشتی و تکواندو حامیان مالی خود را پیدا کرده‌اند و می‌توانند کار را جلو ببرند. اما رشته‌هایی که هنوز در مورد آن‌ها شناخت کافی وجود ندارد، حامیان مالی و اسپانسرها اعتماد لازم را ندارند و دچار ضرر و زیان می‌شوند. بر این اساس برای افزایش بودجه باید مساعدت دولت وجود داشته باشد که از طرف دولت این نظر مساعد وجود دارد نمایندگان مجلس نیز باید با دید بلندتری به بحث بودجه نگاه کنند چرا که بحث سلامت جامعه مطرح است و ورزش یکی از پایه‌های اساسی سلامت جامعه را تشکیل می‌دهد بنابراین همین موضوع می‌تواند انگیزه بسیار خوبی برای نمایندگان مجلس باشد تا با افزایش بودجه ورزش موافقت کنند. همچنین بودجه ورزش را با بودجه‌های دیگر گره نزنند.

شایسته با اشاره به اینکه تخصیص یک درصد بودجه برای نهادها و ارگان‌های دولتی به ورزش مجاز است، تصریح کرد: اگر سازمان و نهادهای دولتی مکلف می‌شدند تا یک درصد بودجه خود را به ورزش اختصاص دهند، اتفاقات ویژه‌ای در ورزش رخ می‌داد. جا دارد من گلایه‌ای از بعضی نمایندگان داشته باشم که مخالفت کردند نهادها و ارگان‌های دولتی در این مورد مکلف شوند زیرا ایران کشور جوانی است بنابراین هرچه بیشتر در ورزش سرمایه‌گذاری کنیم امید به آینده بالاتر می‌رود. بحث یک درصد بودجه باید جدی‌تر پیگیری شود و اگر بحث مجاز به مکلف تبدیل شود اتفاق ویژه‌ای صورت می‌گیرد به طوری که پروژه‌های ورزشی نیمه تمام به پایان می‌رسد و مردم در نقاط مختلف کشور می‌توانند از امکانات ورزشی بهره‌مند شوند.

وی افزود: همچنین ورزش قهرمانی و حرفه‌ای، ورزش دانشگاهی و دانش‌آموزی برای پیشرفت و توسعه نیاز به بودجه بیشتری دارند و باید سازمان‌ها و نهادهای دولتی بحث یک درصد را جدی بگیرند و آن را صرف ورزش کنند حالا چه برای کارکنان و زیرمجموعه‌های خود هزینه کنند چه آن را صرف فدراسیون‌ها و وزارت ورزش کنند.

رییس فدراسیون با اشاره به اینکه با افزایش بودجه ورزش، هزینه‌های درمان نیز به حداقل می‌رسد، تصریح کرد: دولت تدبیر و امید طرح جامعه سلامت و کنترل سلامت مردم را مطرح کرده است و این که هزینه‌های درمان را به حداقل برسانند که این اتفاق خوبی است اما باید قبل از درمان به فکر پیشگیری باشیم به طوری که اگر برای حوزه ورزش و جوانان اهمیت قائل شویم و بحث ورزش را جدی بگیریم و بودجه خاصی به آن اختصاص داده شود مسلما هزینه‌های طرح جامعه سلامت نیز به حداقل می‌رسد.

وی ادامه داد: عمده بیماری مختلف در جامعه به دلیل کم‌تحرکی است بنابراین از دولت و مجلس شورای اسلامی که نمایندگان مردم هستند انتظار می‌رود از حق مطلق مردم دفاع کنند زیرا هرچه ورزش توسعه دهیم، نشاط جامعه بیشتر می‌شود علاوه بر آن پویایی، تفکر، امید به آینده افزایش می‌یابد. بنابراین باید بودجه مناسبی برای ورزش و جوانان در نظر بگیرند به ویژه اینکه ورزش دیگر سازمان ندارد و تبدیل به وزارتخانه شده و همچنین دو سازمان ملی جوانان و تربیت بدنی ادغام شده‌اند. افزایش بودجه ورزش در مقابل بودجه کل کشور رقمی نخواهد شد و با این اتفاق ورزش ایران از لحاظ دیپلماسی عمومی در میادین بین‌المللی می‌تواند موفقیت‌های بیشتری به دست آورد. همچنین هزینه کردن در بحث همگانی و حرفه‌ای در نهایت به شادابی و نشاط منتهی می‌شود و این موضوعی است که مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید دارند.

انتهای پیام

کد N628512

وبگردی