آفتاب

روسیه نزدیک شدن جنگنده خود به هواپیمای مسافربری بر فراز سوئد را رد کرد

روسیه نزدیک شدن جنگنده خود به هواپیمای مسافربری بر فراز سوئد را رد کرد

وزارت دفاع روسیه امروز (یکشنبه) گزارش ارتش سوئد را مبنی بر اینکه اخیرا یک جنگنده روس برخورد نزدیکی با یک هواپیمای مسافربری بر فراز سوئد داشته رد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود این مساله را که جنگنده روس در زمان وقوع حادثه در روز جمعه در منطقه حضور داشته را رد نکرد اما گفت که این جنگنده در فاصله 70 کیلومتری از مسیر پرواز هواپیمای مسافربری قرار داشته است.

این حادثه در حالی رخ داده که کشورهای حوزه بالتیک از بابت نشانه‌های رفتارهای جسارت آمیز روسیه در این منطقه از جمله نقض حریم هوایی این کشور توسط جنگنده‌های روسی اظهار نگرانی کردند.

ایگور کوناشنکف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه به خبرگزاری ایتارتاس گفت: هیچ شرایطی برای یک حادثه هوایی مربوط به پرواز جنگنده ارتش روسیه در تاریخ 12 دسامبر در حریم هوایی بین المللی برفراز دریای بالتیک وجود نداشته است.

وی خاطرنشان ساخت: فاصله جنگنده روس از مسیر پرواز هواپیمای مسافربری که از مبدا شهر کپنهاگ پرواز کرده بیش از 70 کیلومتر بوده است.

این سخنگو بیانیه وزارت دفاع سوئد را مبنی بر اینکه جنگنده روس بدون یک قطعه شناسایی الکترونیکی موسوم به ترانس پوندر در حال پرواز بوده را تایید کرد. وجود این قطعه موجب می‌شد تا این جنگنده در رادار یک هواپیمای تجاری قابل مشاهده باشد.

وزیر دفاع سوئد پرواز این جنگنده بدون ترانس پوندر را یک اقدام غیرمسئولانه دانست.

با این حال سخنگوی وزارت دفاع روسیه در مقابل عنوان کرد که کشورهای عضو ناتو نیز که جنگنده‌های خود را در حریم هوایی نزدیک مرزهای روسیه به پرواز در می‌آورند همواره با خاموش کردن قطعه ترانس پوندر این کار را می‌کنند.

وی گفت: این به معنی آن نیست که تجهیزات کنترل هوایی روسیه نمی‌تواند آن‌ها را تشخیص دهد.

انتهای پیام

کد N627909

وبگردی