آفتاب
گزارش/

واکنش گروه های سیاسی ترکیه به دستگیری فعالان رسانه ای مخالف دولت

واکنش گروه های سیاسی ترکیه به دستگیری فعالان رسانه ای مخالف دولت

دستگیری شماری از فعالان رسانه ای مخالف دولت ترکیه در عملیات بامداد امروز، انتقاد گروه های سیاسی این کشور را برانگیخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، در پی دستگیری شماری از خبرنگاران و فعالان رسانه ای منتسب به جریان گولن، گروه های سیاسی و مقامات احزاب اپوزیسیون دولت ترکیه را به باد انتقاد گرفتند. "کمال قلیچدار اوغلو" رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه (CHP) با انتقاد از این اقدام دستگاه قضایی گفت این عملیات مغایر با رویه موجود در کشورهای دمکراتیک است.

قلیچدار اوغلو چنین اقدامی را به کودتا تشبیه کرد و افزود: ما همیشه در کنار کسانی که به آنها ظلم شود، می ایستیم. به گفته وی دستگیری خبرنگاران و فعالان رسانه در ساعات اولیه بامداد امروز، هر دلیلی داشته باشد، قابل قبول نیست.

همچنین "محمود تانال" نماینده CHP و عضو کمیسیون حقوق بشر پارلمان ترکیه از عملیات امروز پلیس به عنوان اقدامی تفرقه برانگیز یاد و دولت را متهم کرد که به سرکوب رسانه های مستقل روی آورده است. وی که در شبکه تلویزیونی "سامان یولو تی وی" (از رسانه های مورد حمله پلیس) سخن می گفت از این عملیات به عنوان کودتایی علیه دمکراسی، رسانه ها و مردم ترکیه یاد کرد.

تانال در مورد روزنامه "زمان" نیز که خبرنگاران آن از افراد بازداشت شده هستند گفت: من اشتراک این روزنامه را دارم. خبرنگاران آن را به اکراه به مجلس راه می دهند، وقتی یک روزنامه اجازه خبر گرفتن از جایی مثل مجلس را ندارد، چه اتهامی به آن می زنید؟  

به گفته وی تمام رسانه های مستقل و مخالف دولت مانند روزنامه های زمان، بوگون، سوزجو، جمهوریت، تاراف و شبکه های تلویزیونی مانند سامان یولو، بوگون، اولوسال و هالک اجازه تهیه خبر از ریاست جمهوری و نهادهای دولتی ندارند. این مقام حزب جمهوریخواه خلق ترکیه چنین مسئله ای را غیرقابل قبول خواند و یادآور شد مردم ترکیه برای اداره بهتر و نه برای تجزیه کشور به حزب حاکم رای داده است.

در همین حال یک مقام حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) به انتقادهای انجام گرفته از سوی مخالفان پاسخ داد. "محمت متینر" با اشاره به این انتقادها گفت نیازی به غوغا سالاری نیست و باید منتظر نتایج تصمیم گیری توسط دستگاه قضایی ماند. به گفته وی شمشیر عدالت سر هیچ فرد بی گناهی را قطع نمی کند. متینر هدف از اجرای عملیات پلیس را بازجویی از فعالان رسانه ای عنوان کرد و گفت باید تا مشخص شدن نتایج این بازجویی ها منتظر ماند.

این مقام حزب عدالت و توسعه تاکید کرد اقدامات قوه قضایی ارتباطی به دولت ندارد، هر چند مخالفان همه چیز را به دولت ربط می دهند اما در ترکیه دستگاه قضا مستقل عمل می کند. طبق گزارش ها در عملیاتی که امروز توسط پلیس استانبول علیه برخی رسانه ها به اجرا گذاشته شد 23 نفر از فعالان رسانه ای بازداشت شده اند.

نیروهای پلیس ترکیه امروز صبح عملیاتی را به صورت همزمان در استانبول و 13 استان دیگر ترکیه علیه طرفداران گروه منتسب به فتح الله گولن آغاز کردند. بر این اساس "اکرم دومانلی" مدیر مسئول روزنامه زمان و "هدایت کاراجا" رئیس گروه رسانه ای "سامان یولو" از جمله افراد بازداشت شده هستند. یک تهیه کننده و یک کارگردان و چند نمایشنامه نویس سریال‌های تلویزیونی تلویزیون‌های مخالف نیز از جمله دستگیرشدگان هستند.

کد N627883

وبگردی