آفتاب

یک دیپلمات آمریکایی: کره شمالی میلی به ادامه مذاکرات هسته‌ای ندارد

یک دیپلمات آمریکایی: کره شمالی میلی به ادامه مذاکرات هسته‌ای ندارد

یک دیپلمات آمریکایی مسئول در مذاکرات هسته‌ای با کره شمالی گفت: هم‌اکنون پیونگ یانگ در حال گسترش و ارتقای برنامه هسته‌ای خود است و هیچ نشانه‌ای مبنی بر میل این کشور به ادامه مذاکرات در مورد برنامه‌ هسته‌ای‌اش وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و به نقل از خبرگزاری فرانسه، مذاکرات شش جانبه در مورد برنامه هسته‌ای کره شمالی در سال 2003 و با پافشاری پنج کشور آمریکا، روسیه، چین، ژاپن و کره جنوبی برای متقاعد کردن کره شمالی در مورد متوقف کردن برنامه هسته‌ای‌اش در قبال کمک‌های مالی غرب و برداشته شدن تحریم‌ها علیه این کشور آغاز شد.

در سال 2009 و سه سال پس از نخستین آزمایش هسته‌ای کره شمالی، این کشور از ادامه‌ مذاکرات انصراف داد و تاکنون دو آزمایش هسته‌ای دیگر نیز انجام داده است.

اگرچه دیپلمات‌های کره شمالی تاکنون بارها اعلام کرده‌اند که این کشور حاضر به ادامه یک مذاکرات بی‌قید و شرط است؛ اما آمریکا و کشورهای مذاکره‌کننده دیگر از کره شمالی خواسته‌اند که صداقت خود را ثابت کند.

سونگ کیم، سفیر پیشین آمریکا در کره جنوبی در این‌باره گفت: پنج عضو دیگر این مذاکرات برای ادامه مذاکرات خواستار آن هستند که کره شمالی به صورت رسمی تضمین دهد که در صورت ادامه مذاکرات دوباره از آن خارج نمی‌شود.

او ادامه داد: در حال حاضر این چیزی است که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای کره شمالی خواستار آن هستند.

کره‌شمالی پیش‌تر نیز در سپتامبر 2005 تضمینی در مورد متوقف کردن برنامه هسته‌ای‌اش به امضا رساند اما تاکنون علاوه بر آزمایش‌های هسته‌ای و چند آزمایش پرتاب موشک‌های بالستیک را انجام داده است که باعث صدور تحریم‌های جدیدی علیه این کشور توسط شورای امنیت سازمان ملل شد.

انتهای پیام

کد N627875

وبگردی