آفتاب
با حضور اعضای کمیسیون حقوق بشر سازمان همکاری اسلامی

سمینار بین المللی آثار منفی تحریم‌های مالی و اقتصادی از فردا در تهران

سمینار بین المللی آثار منفی تحریم‌های مالی و اقتصادی از فردا در تهران

سمینار بین المللی آثار منفی تحریم‌های مالی و اقتصادی و بهره مندی از حقوق بشر از فردا به مدت دو روز در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر مصطفی علایی معاون مدیر کل حقوق بشر وزارت امور خارجه گفت: سمینار بین المللی آثار منفی تحریم های مالی و اقتصادی و بهره مندی از حقوق بشر با حضور اعضای کمیسیون مستقل و دائمی حقوق بشر سازمان همکاری های اسلامی به مدت دو روز در تهران برگزار می شود.

بر اساس این گزارش علایی با اشاره به اینکه کمیسیون مستقل و دائمی حقوق بشر سازمان همکاری های اسلامی برای اولین بار در خارج از مقر این سازمان نشست خود را برگزار می کند اظهار داشت: این نشست به منظور شناسایی موانعی که در ارتباط با تحقق حق توسعه مطرح شده و همچنین اینکه تحریم های اعمال شده چه تاثیری بر حقوق بشر دارد برگزار می شود.

وی با بیان اینکه تمام هزینه های این کنفرانس با سازمان همکاری های اسلامی است اظهار داشت: چهار کارشناس تحریم و 30 کارشناس از کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی به عنوان ناظر در این کنفرانس شرکت می کنند.

وی تاکید کرد: این کنفرانس دو روزه دارای یک بیانیه پایانی خواهد بود که براساس آن پیشنهادهایی را به کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل ارائه خواهد کرد.

علایی گفت: سازمان همکاری های اسلامی گزارشی 18 صفحه ای به منظور بررسی مبانی حقوقی تحریم و موانع حق توسعه و ایجاد مکانیزم ها به تصویب رسانده که با ارسال این گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل گزارشگری ویژه موضوع تحریم ها در کنار 40 گزارشگر دیگر سازمان ملل در بخش حقوق بشر تعیین کرده است.

وی افزود: یکی از راه هایی که منشور سازمان ملل براساس ماده 41 پیش بینی کرده قطع روابط تجاری اقتصادی علیه کشوری است که تهدید علیه صلح جهانی محسوب می شود و سوال مهمی که در این راستا در سطح بین المللی مطرح است این است که آیا تمام تحریم ها توسط شورای امنیت یا به صورت یک جانبه اعمال می شود قانونی است و از مشروعیت لازم برخوردار است.

علایی گفت: موضوع اصلی این سمینار نیز این است که به بررسی حقوقی مبانی تحریم در حقوق بین الملل به ویژه در تحریم های یک جانبه و شورای امنیت بپردازد.

وی گفت: در این نشست این سوال مطرح می شود که تحریم های اعمال شده آمریکا علیه کوبا، عراق و ایران و تحریم های شورای امنیت که در کوبا طبق گزارش های معتبر و حتی گزارش سازمان ملل فجایع به بار آورده است آیا با جنایت بین المللی مساوی نیست و آیا تحریمی که قرار بود با کشورهای مخل صلح بین المللی مقابله کند تبدیل به جنایت بین المللی نشده است.

وی با اشاره به اینکه در این سمینار حقوق تحریم از حیث قانونی و مشروعیت براساس حقوق بین المللی مورد بررسی قرار می گیرد اظهار داشت: هرگونه تصمیم شورای امنیت باید در چارچوب اهداف و منشور ملل متحد باشد که از ابتدایی ترین بند های آن است که کشورها متعهد به حقوق بنیادین بشر هستند هر تصمیمی که در شورای امنیت و چارچوب اقدامات یک جانبه مخل حقوق بنیادین بشر باشد محکوم است.

علایی ادامه داد: بحث دیگری که در این سمینار مطرح می شود این است که در شورای حقوق بشر برای نقض شقوق مختلف حقوق بشر سیستم ارزیابی و نظارتی در نظر گرفته شده اما در بحث تحریم یک حلقه مفقوده وجود دارد و این سمینار در بیانیه خود در شورای حقوق بشر گوشزد خواهد کرد که مانند شقوق دیگر در مورد تحریم نیز یک سیستم ارزیابی و نظارتی و پاسخگویی در نظر بگیرد.

وی گفت: ما به شورای حقوق بشر سازمان ملل توصیه می کنیم ارزیابی و پاسخگویی دوره ای نسبت به تحریم ها ایجاد کند گزارشگر ویژه مقابله با تحریم کافی نیست و ما پیشنهاد می کنیم یک دفتر نظارتی در شورای حقوق بشر و یک دفتر نظارتی در سازمان همکاری های اسلامی و یک دفتر در یو پی آر ایجاد شود.

وی تاکید کرد: اقدام عملی که در نظر داریم این است که علاوه بر عملی شدن توصیه ها یک جریان سازی حقوقی و ادبیات جدید درباره تحریم در دنیا مطرح کنیم.

علایی گفت: الهام امین زاده معاون حقوقی رئیس جمهور و جواد لاریجانی رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در مراسم افتتاحیه این نشست سخنرانی خواهند کرد.

کد N627804

وبگردی