آفتاب

سفر کری به اروپا با هدف بررسی درخواست تشکیل کشور فلسطین / دیدار کری و نتانیاهو در رم

سفر کری به اروپا با هدف بررسی درخواست تشکیل کشور فلسطین / دیدار کری و نتانیاهو در رم

وزیر امور خارجه آمریکا اوایل امروز (یکشنبه) برای برگزاری چند نشست با هدف تکمیل مذاکرات نهایی درخصوص درخواست تشکیل "کشور فلسطین" در سازمان ملل به اروپا سفر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا ابتدا به رم می‌رود و در آنجا به طور جداگانه با سرگئی لاوروف، همتای روسی‌اش و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دیدار می‌کند.

دیپلمات‌ها می‌گویند، مذاکرات در خصوص قطعنامه سازمان ملل برای از سرگیری دورنماهای صلح میان اسرائیل و فلسطین پیشرفت بسیار کمی داشته چرا که کشورهای اروپایی منتظر واکنش آمریکا به پیشنهادها هستند.

اردن ماه گذشته میلادی پیش نویسی با مضمون "تشکیل کشور مستقل فلسطین" را به شورای امنیت ارائه داده و نوامبر سال 2016 میلادی را به عنوان ضرب الاجلی برای پایان اشغال‌گری اسرائیل تعیین کرد.

دیپلمات‌ها گفتند، اما آمریکا با برخورداری از حق وتو با این پیش نویس مخالفت کرده و دیگر کشورها نیز به خاطر عدم تعادل در این پیش نویس با آن مخالفت کردند. این پیش نویس تاکنون به رای گذاشته نشده است.

فرانسه به همراه انگلیس و آلمان ماه گذشته میلادی تلاش کردند تا قطعنامه‌ای را ارائه دهند که بتواند اتفاق نظر در شورای امنیت را به دست آورد.

این قطعنامه خواستار از سرگیری مذاکرات با هدف دستیابی به راه حل دو کشوری است که در آن اسرائیل و کشور مستقل فلسطین در کنار یکدیگر زندگی کنند.

فرانسه همچنین پیشنهاد کرده تا میزبان یک کنفرانس بین‌المللی برای از سرگیری روند صلح باشد.

حامیان قطعنامه سازمان ملل در حال حاضر امیدوارند تا بتوانند حمایت آمریکا را به دست آورند و یا دست کم مطمئن شوند که واشنگتن با این قطعنامه مخالفت نخواهد کرد.

یکی از دیپلمات‌های اروپایی گفت: فرصت‌هایی وجود دارد. آمریکایی‌ها تمایل دارند تا گزینه‌های مطرح در سازمان ملل را بررسی کنند.

کری قرار است امروز کمی پس از رسیدنش به رم با لاوروف دیدار کرده و روز دوشنبه نیز با نتانیاهو دیدار کند و پس از آن نیز قرار است به کشور دیگری در داخل اروپا سفر کند اما هنوز مقصد بعدی وی اعلام نشده است.

کری روز جمعه درباره دیدارش با نتانیاهو گفت: در تلاشیم تا راهی را پیدا کنیم که به کاهش تنش‌ها و درگیری‌های بالقوه بیشتر کمک کند و در حال بررسی احتمالات مختلف هستیم.

انتهای پیام

کد N627613

وبگردی