آفتاب

تحقیق دادگاه‌ بین‌المللی درباره صدها مورد جدید شکنجه توسط سربازان انگلیسی در عراق

تحقیق دادگاه‌ بین‌المللی درباره صدها مورد جدید شکنجه توسط سربازان انگلیسی در عراق

دادگاه کیفری بین‌المللی امروز (یکشنبه) اعلام کرد، تحقیقاتی درباره صدها پرونده جدید شکنجه توسط سربازان انگلیس در عراق انجام می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در این پرونده‌های جدید متدهای خشن بازجویی و اعتراف گیری مورد استفاده نیروهای انگلیسی در عراق بین سال‌های 2003 تا 2008 توسط دادگاه کیفری بین‌المللی مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ روش‌هایی که به شدت شبیه به همان‌هایی است که توسط آژانس اطلاعات آمریکا (سیا) مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش‌های شکنجه شامل تجاوز جنسی، شوک الکتریکی، بی‌خوابی اجباری و سایر موارد می‌شود.

روزنامه ایندیپندنت نوشت، در یکی از همین پرونده‌ها، یک افسر پلیس عراق پس از آنکه سربازان انگلیسی وی را مجبور کردند تا سرش را چندین بار داخل یک ظرف پر از آب یخ کند، جان داد. همسر و فرزندان این افسر پلیس عراقی شاهد مرگ وی بودند.

براساس اسناد به دست آمده، بیش از 70 مورد پرونده بین ژوئن 2004 تا سپتامبر 2008 وجود دارد که کشیدن پارچه روی سر نیز به عنوان شکنجه محسوب می‌شود زمانی که با هدف بی‌خوابی اجباری برای بازجویی مورد استفاده قرار گیرد که همین امر باعث سردرگمی، گیجی، انزوا و ترس می‌شود.

این داده‌های جدید پیش از انتشار گزارش رسمی در روز چهارشنبه درباره اتهامات استفاده غیرقانونی از شکنجه و کشتار عراقی‌ها توسط سربازان انگلیسی منتشر شده است.

این گزارش احتمالا باعث خشم و عصبانیت از دولت انگلیس می‌شود که از تکنیک‌های شکنجه سیا مطلع بود.

اوایل دسامبر سال جاری میلادی نیز کمیته اطلاعات سنای آمریکا گزارشی 500 صفحه‌ای از گزارش تکنیک‌های شکنجه و بازجویی سیا مورد استفاده علیه مظنونان القاعده پس از حملات 11 سپتامبر 2001 منتشر کرد. از جمله این تکنیک‌ها می‌توان به غرق مصنوعی، تهدید به مرگ و تجاوز جنسی اعدام ساختگی اشاره کرد.

انتهای پیام

کد N627164

وبگردی