آفتاب

روایت ابوالفضل جلیلی از همکاری با کودکان کار در فیلم «گال»

روایت ابوالفضل جلیلی از همکاری با کودکان کار در فیلم «گال»

ابوالفضل جلیلی در جلسه نمایش فیلم «گال» در خانه هنرمندان از خاطراتش در زمان ساخت این فیلم سینمایی سخن گفت و توضیح داد آنچه در واقعیت جریان داشت وحشتناک‌ترین چیزی بود که در «گال» به نمایش درآمد.

به گزارش خبرگزاری مهر، توسط موسسه اقدام پژوهان جامعه بهتر و با همکاری خانه هنرمندان ایران فیلم سینمایی «گال» به کارگردانی ابوالفضل جلیلی، چهارشنبه 19 آذر در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران به نمایش در آمد.

در ابتدای این برنامه قاسم حسنی از اعضای هیات مدیره این موسسه به مساله کودکان کار و تعریف کودک کار پرداخت و گفت: کار کودک امری جهانی و فراملی محسوب می‌شود و اگرچه از این نظر ایران نسبت به کشورهای اطراف خود همچون عراق، پاکستان و.. در وضعیت مناسب‌تری به سر می‌برد، اما کماکان خطرات زیادی کودکان ما را تهدید می‌کند.

وی با انتقاد از شکستن قبح چنین مساله‌ای در جامعه، بر گسترش و تقویت ادبیات انسانی در جامعه تاکید کرد و پخش فیلم «گال» را نیز تلاشی در این راستا ارزیابی کرد.

در ادامه برنامه فیلم «گال» به نمایش درآمد و پس از آن ابوالفضل جلیلی، کارگردان این فیلم به ذکر خاطراتی از پخش این فیلم در جشنواره لوکارنو پرداخت و گفت: ما نباید در برابر مردم سایر کشورها احساس حقارت کنیم بلکه باید قدر فرهنگ والای خود را دانسته و واقعیت وجودی‌مان را بدون واهمه به نمایش بگذاریم. برای من تماشای فیلم در کنار تماشاگران کار دشواری است، چون معتقدم با ساختن فیلم کار خاصی انجام نداده‌ام.

وی سپس از روند کاری خود در دوران نوجوانی و جوانی سخن گفت و خاطراتی از ساخت فیلم «جغد» به‌عنوان نخستین فیلم آماتور خود بیان کرد.

جلیلی در پاسخ به یکی از حضار در مورد اینکه آیا آنچه در فیلم «گال» به نمایش درآمده، تصویری واقعی از آن دوران است گفت: آنچه در واقعیت جریان داشت بسیار وحشتناک‌تر از آن چیزی بود که در فیلم به نمایش در آمده است. من در آن مکان به دنبال هنر درمانی بودم و برای حضور در آنجا هم سختگیری‌های زیادی صورت می‌گرفت. از طرف دیگر کار کردن با این بچه‌ها هم بسیار دشوار بود اما به‌تدریج با مسئولیت دادن به آنها توانستم کار را همراه با خود آنها پیش ببرم.

وی با اشاره به روحیات این بچه‌ها که سرشار از محبت و معرفت بوده‌اند، از به‌کارگیری چند بازیگر معدود در میان آنها سخن گفت و ادامه داد: بچه‌هایی که در این فیلم با آنها سر و کار داشتم بسیار ساده و در عین حال پیچیده بودند و به سادگی نمی‌شد با آنها ارتباط برقرار کرد.

وی در پایان گفته‌هایش با اشاره به اینکه در شرایطی کنونی جامعه ایران تمام مردم به کمک همدیگر نیاز دارند، و ضمن بیان خاطراتی از فیلم «گل یا پوچ» که در استان سیستان و بلوچستان فیلمبرداری شده است، از مهر و محبت فراوان مردم چابهار و فرهنگ والای آنها قدردانی کرد.

در پایان این برنامه، به پاس توجه ابوالفضل جلیلی به زندگی کودکان و مسائل موجود در زندگی آنها، از سوی موسسه اقدام پژوهان جامعه بهتر عکسی به یادگار به این کارگردان سینمای ایران تقدیم شد.

کد N627146

وبگردی