آفتاب

ژاپنی‌ها با امید اصلاحات اقتصادی به پای صندوق‌های رای رفتند

ژاپنی‌ها با امید اصلاحات اقتصادی به پای صندوق‌های رای رفتند

مردم ژاپن امروز (یکشنبه) برای شرکت در انتخابات پارلمانی به پای صندوق‌های رای رفتند؛ انتظار می‌رود اکثریت حزب حاکم لیبرال دموکراتیک بتواند بار دیگر پیروز این انتخابات باشد با این حال تحلیل‌گران پیش بینی می‌کنند که مشارکت مردمی پایین باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن خواستار برگزاری انتخابات زود هنگام برای مجلس عوام کشور شده بود و تاکید کرده که می‌خواهد حکم جدیدی را برای برنامه اقتصادی و سایر سیاست‌هایش دریافت کند.

شینزو آبه تاکید کرد که چنانکه لیبرال دموکرات‌ها نتوانند اکثریت قاطع را به دست آوردند کناره گیری می‌کند اما موضع ضعیف احزاب اپوزیسیون این احتمال را کمرنگ می‌کند.

شینزو آبه دو سال پیش قدرت را در ژاپن به دست گرفت و متعهد شد تا اقتصاد رو به رکود را احیا کرده و موضع متزلزل ژاپن را تثبیت کند. از آن زمان قیمت‌ها افزایش یافت و بسیاری از شرکت‌ها در شرایطی که ین ژاپن رو به کاهش رفت با ضرر مواجه شدند.

با این حال احیای اقتصاد که پیش از روی کار آمدن شینزو آبه آغاز شده بود طی ماه‌های اخیر باز هم متزلزل شد و این کشور پس از افزایش مالیات فروش که با اعتراض مصرف کنندگان و بازرگانان مواجه شد بار دیگر وارد رکود شد.

پیروزی قاطع در این انتخابات می‌تواند فرصت‌های شینزو آبه را برای ادامه اصلاحات سیاسی و اقتصادی جاه طلبانه تایید کنند.

ائتلاف آتی شینزو آبه (لیبرال دموکرات‌ها) می‌تواند با و یا بدون حزب "کومئی" باشد که مورد حمایت بودایی‌هاست.

جنوب ژاپن شاهد برف سنگینی بوده و همین امر می‌تواند بر شمار شرکت کنندگان تاثیر بگذارد در توکیو نیز دمای هوا نزدیک به انجماد است و در حوزه‌های رای گیری تعداد اندکی رای دهنده مشاهده می‌شود.

بسیاری معتقدند درخواست آبه برای برگزاری این انتخابات زود جلب حمایت شهروندان ژاپنی برای اصلاحات اقتصادی مورد نظرش بوده است.

رای دهندگان قرار است ۴۷۵ عضو مجلس سفلی این کشور موسوم به "دایت" را انتخاب کنند.

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد اگر چه اخیر محبوبیت آبه کاهش یافته ائتلاف حامی او احتمالا اکثریت کرسی‌های مجلس را به دست خواهد آورد.

آبه در سال ۲۰۱۲ انتخاب شد و تلاش کرد با افزایش قدرت خرید مردم و چاپ اسکناس بیشتر اقتصاد این کشور را احیا کند. پس از یک رشد انفجاری ابتدایی، ژاپن در نیمه دوم امسال دچار رکود اقتصادی شد. با این همه آبه مصر است سیاست‌های او که به "آبه‌ نومیک" مشهور شده‌اند، می‌تواند اقتصاد ژاپن را به روی ریل برگرداند.

نخست وزیر ژاپن اخیرا در یک سخنرانی کارزار انتخاباتی گفته است "من قول می‌دهم ژاپن را به کشوری تبدیل کنم که از نو در دل جهان بدرخشد".

اقتصاددان‌ها می‌گویند افزایش مالیات خرید از پنج درصد به هشت درصد در ماه آوریل به قدرت خرید مصرف‌کنندگان ضربه زده و رشد اقتصادی را متوقف کرده است.

افزایش مالیات‌ها از زمان دولت قبلی در سال ۲۰۱۲ قانونی شد تا بدهی‌های عمومی بسیار سنگین دولت ژاپن را که در بین کشورهای توسعه‌ یافته از همه بیشتر است، کنترل کند.

آبه با برگزاری این انتخابات به دنبال حمایت عمومی برای به تاخیر انداختن یک افزایش مالیات دیگر تا ۱۰٪ است که قرار بوده سال ۲۰۱۵ عملی شود.

انتهای پیام

کد N626451

وبگردی