آفتاب
فرشته نوبخت:

جایزه‌ی جلال امیدوارکننده بود

جایزه‌ی جلال امیدوارکننده بود

در شرایطی که جایزه‌های خصوصی با محدودیت مواجه می‌شوند؛ ادامه رویکرد امسال جایزه جلال حتما تاثیر مطلوبی خواهد داشت.

فرشته نوبخت از اتمام نگارش یک داستان بلند با بن‌مایه‌‌ای اجتماعی خبر داد.

این نویسنده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ توضیحاتی درباره‌ای داستان جدیدش داد و گفت: رمان «خواب آفتاب» که احتمالا توسط نشر چشمه منتشر می‌شود؛ داستانی‌است از زندگی روزانه‌ی یک زن که به فعالیت‌های اجتماعی مشغول است. درحال حاضر مشغول بازبینی اثر هستم تا برای تحویل به ناشر آماده شود.

این نویسنده درباره‌ی تغییراتی که در حوزه ممیزی صورت گرفته و پاسخ به این سوال که آیا در طی رول گرفتن مجوز برای این آثار چنین تحولی را احساس کرده است، گفت: وضعیت ممیزی و صدور مجوز نسبت به دوره‌ی قبل واقعا بهتر شده است. دوره‌ی قبل کار من 38 اصلاحیه خورده بود که برخی از آن‌ها ایراد نسبت به کلمات بود و یا دیالوگ‌هایی که شخص ممیز با توجه به ذهنیت خودش؛ برداشت نامناسبی از آن‌ها داشته است. اما این دوره هم بازه‌ی زمانی پاسخگویی و صدور مجوز قابل قبول بود و هم نحوه بررسی آثار معقول‌تر به نظر می‌رسید. علاوه بر آن با استناد به تجربه‌ی دوستان متعدد می‌توان گفت حتی نحوه‌ی برخورد دست‌اندرکاران وزرات ارشاد و ممیزی با نویسندگان و مترجمان محترمانه شده و از آن دید بدی که به اهالی ادب و فرهنگ مخصوصا آن‌هایی که قرار بود نشر چشمه کتابشان را منتشر کند داشتند؛ خبری نیست.

نوبخت در رابطه با وضعیت معرفی آثار ادبی و داستان‌های داخلی در کشور و شناساندن آن‌ها به مخاطبان گفت: معرفی کتاب و آثار ادبی؛ وضعیت مناسبی ندارد و روزنامه‌ها و مطبوعات هم مثل گذشته صفحات ادبی قوی و پرباری ندارند. متاسفانه خیلی از کسانی که کاربلد هستند؛ کنار کشیده‌اند و نیروهای جدید هم خودشان به دنیال بافتن کتاب‌های جدید و گلچین کردن داستان‌های خوب نیستند. تلویزیون و رسانه‌ی ملی هم که کلا یا قید کتاب را زده و یا در معدود کارهایی که به کتاب مرتبط هستند. فقط طیف خاصی از آثار فرصت عرضه شدن پیدا می‌کنند. به جز یک یا دو مجله که تقریبا هنوز هم خوب به معرفی کتاب‌های جدید می‌پردازند مابقی نگاهی حرفه‌ای ندارند و بیشتر براساس روابط کار می‌کنند و پیگیر انتخاب اثر جدید فاخر نیستند.

وی در ادامه با اشاره به نقش جوایز ادبی در ایجاد شوروشوق میان نویسندگان بیان کرد: متاسفانه جوایز ادبی در کشور ما مدام از تعداد و ارزششان کاسته می‌شود درحالیکه واقعا یک جایزه‌ی ادبی می‌تواند در جان گرفتن داستان کشور اثر خوبی داشته باشد و یا دست‌کم بهانه‌ای شود برای معرفی و صحبت کردن از آثار داستانی که بنیه‌ی خوبی دارند. البته این دوره از جایزه جلال جای امیدواری داشت و نشان داد می‌توان استقلال جوایز ادبی را از دولت محقق ساخت. در شرایطی که جایزه‌های خصوصی با محدودیت مواجه می‌شوند؛ ادامه رویکرد امسال جایزه جلال حتما تاثیر مطلوبی خواهد داشت.

کد N626326

وبگردی