آفتاب

نفوذ داعش در میان شبه‌نظامیان آفریقا

نفوذ داعش در میان شبه‌نظامیان آفریقا

اگرچه محل جنگ و نبرد‌های داعش بسیار دورافتاده و مبهم و قضاوت درباره نفوذ حقیقی‌اش سخت است اما پرچم سیاهرنگ آن توجه زیادی از شبه‌نظامیان در آفریقا به ویژه در نیجریه را به خود جلب کرده است.

اگرچه محل جنگ و نبرد‌های داعش بسیار دورافتاده و مبهم و قضاوت درباره نفوذ حقیقی‌اش سخت است اما پرچم سیاهرنگ آن توجه زیادی از شبه‌نظامیان در آفریقا به ویژه در نیجریه را به خود جلب کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مرکز به اصطلاح خلافت داعش مستقر در سوریه و عراق است با این حال این گروه بسیاری را از خاورمیانه، شمال آفریقا و جوامع مهاجر اروپا به خدمت می‌گیرد.

داعش با رشد سریع و گستردگی‌اش جای القاعده را به عنوان اصلی‌ترین گروه شبه‌نظامی در منطقه شمال و مرکز آفریقا که بسیاری از شبه‌نظامیان در آنجا هستند، گرفته و نفوذ فراوانی در آنجا دارد.

ناظران خارجی، نفوذ داعش را به عنوان مثال در تاکتیک‌ها، لفاظی‌ها و حتی حضور در رسانه‌های آنلاین شبه‌نظامیان بوکوحرام در شمال شرق آفریقا و مناطق مرزی همسایه شاهد هستند.

پیتر فام، رئیس مرکز آفریقا در شورای آتلانتیک، اندیشکده‌ای در واشنگتن، گفت: هیچ تماس عملیاتی مستقیمی میان این گروه با داعش وجود ندارد اما کاملا مشخص است که بوکوحرام و داعش به یکدیگر توجه دارند.

جاکوب زن، کارشناس آفریقایی در بنیاد جیمز تاون گفت: بوکوحرام درابتدای امر از جانب القاعده در مغرب اسلامی حمایت شده است و اخیراً هم پس از داعش به مدلی از دکترین نظامی و ایدئولوژیکی بدل شده بود و از جانب داعش به رسمیت شناخته شده است.

هر دوی این کارشناسان به اظهارنظرهای عمومی ابوبکر البغدادی و ابوبکر شکائو، رهبربوکوحرام اشاره کرده و گفتند که این اظهارنظرها نشان‌دهنده منبعی مستقیم از الهامات است.

یک ماه پس از آنکه البغدادی "خلافت اسلامی" را در عراق و سوریه اعلام کرد، شکائو از وی حمایت کرد.

پیتر فام با اشاره به ربوده شدن 276 دختر نوجوان توسط بوکوحرام از مدرسه‌شان در چیبوک که با خشم جهانی همراه بود، گفت: بوکوحرام این دانش‌آموزان دختر را ربوده است. داعش نیز در پی ربودن دختران ایزدی از اقدام بوکوحرام در ربودن دختران نیجریایی تقدیر کرد. بوکوحرام هم‌اکنون کنترل 20 تا 40 هزار کیلومتر مربع از نیجریه یا به عبارتی 10 دولت محلی را برعهده دارد و احساس قدرت می‌کند. آنها از تجهیزات سنگینی استفاده می‌کنند و با تانک‌هایی که از ارتش نیجریه به سرقت برده‌اند، با پرچم‌های سیاهرنگ شبیه به آنهایی که در ویدئوهای داعش است، رژه ترتیب می‌دهند. داعش مدلی با نفوذ برای آنهاست و القاعده به دیروز تعلق دارد.

درست همان‌طور که داعش در مناطق تحت کنترلش خلافت تشکیل داده، بوکوحرام نیز در حال انجام حملات برای تصرف مناطق است و نسل جدیدی از شبه‌نظامیان که از موعظه‌های طولانی ایمن الظواهری، جانشین اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده خسته شده‌اند، به سمت ویدئوهای تبلیغاتی کوتاه داعش گرایش پیدا کرده‌اند.

در همین حال مایکل شورکین، افسر سابق سیا که هم‌اکنون با گروه «راند» همکاری می‌کند، گفت: دستورالعمل داعش می‌تواند بیش از کمپین‌های بمب‌گذاری و انفجاری القاعده در عراق موفق‌تر باشد.

داعش بر یک محل حکمرانی می‌کند. این گروه همانند یک نماد، هم قدرتمند و هم خطرناک است. داعش برای مردم عراق، سوریه و لبنان خطرناک است. القاعده تنها به تخریب می‌پرداخت اما داعش هم تخریب می‌کند و هم می‌سازد. داعش بر مرزهای استعماری اثر گذاشته که یک راه بسیار مستحکم است.

گروه‌هایی چون بوکوحرام نیجریه یا "جنبش برای وحدت مالی" و "جهاد در غرب آفریقا" پیشتر توانسته‌اند مناطق محلی را به تصرف درآورند و مدل داعشی آنها شکست‌شان را سخت می‌کند.

شورکین ادامه داد: جنگ آمریکا علیه تروریسم توانسته القاعده را شکست دهد اما برای مقابله با داعش متفاوت است. شما می‌توانید به دنبال یک سازمان خاص بروید. آمریکا در این باره بسیار خوب است. می‌توانید به جمع‌آوری مکالمات تلفنی بپردازید، می‌توانید آنها را با پهپادهای پردیتور هدف قرار دهید. اما اگر فراتر از یک سازمان باشد، اگر بیش از یک جنبش باشد، برای توقف آن چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ من نمی‌دانم. این همان قدرت حقیقی داعش است. چگونه با این ایده می‌جنگید؟

انتهای پیام

کد N625928

وبگردی