آفتاب

افشاگری روزنامه گاردین درباره گزارش شکنجه سیا

افشاگری روزنامه گاردین درباره گزارش شکنجه سیا

ایرنا نوشت:

روزنامه گاردین در گزارشی افشا کرد که شماری از مقامات ارشد انگلیسی از جمله 'ترزا می' وزیر کشورانگلیس به طور مکرر با اعضای کمیته سنای آمریکا در زمان تهیه گزارش مربوط به شکنجه های 'سیا'، دیدار داشته اند.
روزنامه گاردین نوشت این مقامات انگلیسی از جمله 'ترزا می ' قریب به 24 جلسه با مقامات آمریکایی در ارتباط با گزارش مربوط به 'سیا' برگزار کرده اند که این مساله احتمالا مربوط به حذف موارد مربوط به انگلیس در این گزارش بوده است.

این روزنامه نوشت: دولت انگلیس درحال حاضر تحت فشار قرار گرفته است که توضیح دهد آیا مقامات انگلیسی با آمریکایی برای حذف موارد مربوط به دخالت های انگلیس در اقدامات خلاف قانون 'سیا' لابی گری کرده اند یا نه .

به نوشته گاردین، اسناد جدید که از سوی یک گروه مدافع حقوق بشرمنتشر شده اند، حاکی از آن است که از سال 2009 میلادی، نمایندگان انگلیس 24 نشست با اعضای کمیته سنای آمریکا که مسوول تهیه گزارش تخلفات 'سیا' بوده اند، جلسه داشته اند که بر اساس این اسناد، علاوه بر 'ترزا می '، 'لرد وست ' یک مقام پیشین انگلیس از حزب کارگر و سفرای انگلیس در واشنگتن نیز دراین جلسات شرکت کرده اند.

بدنبال گزارش روزنامه گاردین، یک سخنگوی نخست وزیر انگلیس روز جمعه تایید کرد که دیدارهایی میان مقامات اطلاعاتی انگلیس و همتاهای آمریکایی شان قبل از انتشار گزارش 'سیا' صورت گرفته است.

وی مدعی شد اگر درخواستی از صورت مقامات انگلیسی نیز صورت گرفته باشد 'مربوط به حذف اطلاعات مربوط به دخالت های سرویس های اطلاعاتی و امنیتی این کشور در شکنجه های سیا ، که قرار بوده است در گزارش کمیته سنای آمریکا' به آن اشاره شود، نبوده است.

وی ادعا کرده است که اگر درخواستی از کمیته سنای آمریکا صورت گرفته باشد، ' بدلایل امنیت ملی ' بوده است .

این افشاگری درحال صورت می گیرد که 'نیک کلگ ' معاون نخست وزیرانگلیس ورهبر حزب لیبرال دمکرات گفته است درصورتی که تحقیقات جاری نتواند مشخص کند، آیا دستگاه های اطلاعاتی و جاسوسی انگلیسی در شکنجه مظنونان تروریسم توسط سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ( سیا ) مشارکت داشته اند یا خیر، از تحقیق در این خصوص حمایت خواهد کرد.

کلگ افزود اگرچه اطمینان دارد عوامل اطلاعاتی انگلیس در این شکنجه مشارکت نداشته اند اما اتهامات در مورد مطلع بودن جاسوسان انگلیسی از بدرفتاری مقامات آمریکایی با زندانیان و دیگر اتهامات باید کاملا روشن شود.

وی در مصاحبه با رادیو « ال بی سی » تصریح کرد :« من خواستار روشن شدن واقعیت در این زمینه هستم. عوامل انگلیسی تحت هیچ شرایطی نمی توانند از روش شکنجه استفاده کنند و چنین کاری را نخواهند کرد.»

به گزارش منابع محلی ، کمیته اطلاعات و امنیت پارلمان انگلیس درحال حاضر تحقیقی را درباره میزان اطلاعات احتمالی دولت انگلیس از اقدامات 'سیا' و نحوه کسب اطلاعات از مظنون که گفته می شود با توسل به شکنجه صورت گرفته است، شروع کرده است.

بدنبال افشای اقدامات غیرقانونی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا 'سیا' به بهانه مبارزه با تروریسم، افکارعمومی در انگلیس خواستار روشن شدن نقش و میزان اطلاعات دولت این کشور بویژه ' تونی بلر' در خصوص این اقدامات شده است.

گاردین پیشتر نوشته بود: فشار برای انجام تحقیقات کاملی که در برگیرنده مقامات ارشد انگلیس و مشخص شدن میزان آگاهی اعضای انگلیس از تاکتیک های خشن 'سیا' در سال های بعد از یازدهم سپتامبر، افزایش یافته است.

این روزنامه اضافه کرد: تونی بلر تاکنون ازهر گونه اظهار نظری بر روی گزارش روز سه شنبه گذشته سنای آمریکا درخصوص اقدامات 'سیا ' و نیز ادعاهای صورت گرفته درباره نقش انگلیس در این اقدامات خودداری کرده است و 'جک استراو' نیز بر این مساله تاکید دارد که وی وظایفش را مطابق با قانون انجام داده است.

روزنامه دیلی میل نیز در گزارشی نوشته بود: گزارش سنای آمریکا یک 'لکه سیاه روی ارزش ها و وجدان آمریکایی ها' بشمار می آید، ضمن اینکه این تقاضای مشابه را ایجاد کرده که لازم است یک تحقیقات مشابه و کامل از نقش پوشیده انگلیس دراین زمینه صورت بگیرد.

این روزنامه افزود: در این گزارش گفته شده سازمان 'سیا ' که با سرویس های اطلاعاتی انگلیس چون 'ام ای 5' و 'ام ای 6' و دولت انگلیس در دوران نخست وزیری تونی بلر، همکاری نزدیک داشته ، بارها کاخ سفید، کنگره آمریکا و افکار عمومی را در مورد آنچه آن 'تکنیک های پیشرفته بازجویی' می خوانده ، فریب داده است.

به نوشته این روزنامه، گزارش یاد شده همچنین نشانگر آن است که 'سیا' ضمن استفاده از 'تاکتیک های دوران جنگ سرد' و جعل و فریب اطلاعاتی، ادعای ارایه کمک های اطلاعاتی به منظور جلوگیری از حملات تروریستی علیه انگلیس، داشته است.

سنای آمریکا روز سه شنبه گذشته خلاصه ای از گزارش 6 هزار صفحه ای مربوط به استفاده از روش های بازجویی توسط ماموران سیا در بازداشتگاه ها و زندان های مخفی آمریکا منتشر کرده است.

این گزارش که با هزینه 40 میلیون دلاری و پس از 6 سال تحقیق تهیه شده ، شامل موارد و جزئیاتی است که می تواند بخشی از پنهان ترین اعمال سازمان سیا پس از واقعه یازده سپتامبر سال 2001 میلادی را آشکار کند.

اما گزارش های روزنامه انگلیس از جمله گاردین این گمان را تقویت می کند که گزارش 500 صفحه ای اخیر سنای آمریکا مورد اصلاح قرار گرفته تا نقش همپیمانان آمریکایی در شکنجه مظنونین حملات تروریستی پنهان بماند.

در گزارش سنا هیچ اشاره ای به سازمان های جاسوسی انگلیس و یا منطقه انگلیسی 'دیگو گارسیا' که ارتش آمریکا به عنوان یک پایگاه نظامی از آن استفاده می کند وجود نداشت .

سازمان عفو بین الملل در گزارشی گفته است که کشورهای ایتالیا، لیتوانی، رومانی، سوئد و انگلیس از جمله کشورهای اتحادیه اروپا هستند که با عوامل سازمان سیا در اجرای طرح های ایجاد زندان های مخفی و شکنجه کردن مظنونان همکاری داشته اند.

26149

کد N625320

وبگردی