آفتاب

عباس: دلیل اصلی ناکامی مذاکرات صلح، موضع اسرائیل است

عباس: دلیل اصلی ناکامی مذاکرات صلح، موضع اسرائیل است

رییس تشکیلات خودگردان فلسطین با اشاره به اینکه مقامات مصری حق دارند هر اقدامات را برای حمایت از امنیت ملی کشورشان اتخاذ کنند، گفت: دلیل اصلی ناکامی مذاکرات صلح موضع اسرائیل است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در گفت‌وگو با مجله الاهرام العربی تصریح کرد: ما تمامی اقدامات پیشگیرانه مقامات مصری را برای بستن تونل‌ها و منع قاچاق سلاح و تمامی اقداماتی که برای محافظت از امنیت مصر صورت می‌گیرد، تایید می‌کنیم.

وی افزود: عبدالفتاح سیسی، رییس‌جمهوری مصر شخصیتی ملی و عربی است که مصر را به جایگاه مناسب خود در سطح بین‌المللی بازمی‌گرداند و مساله فلسطین از جمله اولویت‌های دولت مصر است و قاهره جان هزاران فلسطینی در جنگ اخیر غزه را نجات داده است.

محمود عباس در اظهاراتی مداخله‌جویانه گفت که اگر افرادی از گروه حماس در اقدامات تروریستی علیه مصر دست داشته باشد، مصر می‌تواند این افراد را تحت پیگرد قرار دهد. وی درخصوص آشتی ملی فلسطین نیز مدعی شد: حماس هر روز با اقداماتش ثابت می‌کند که با آشتی ملی مخالف است و این گروه منافع حزبی خود را در نظر می‌گیرد و خطری برای اوضاع ماست و مانع بازسازی نوار غزه می‌شود. تا زمانی که حماس به این اقدامات خود ادامه بدهد، آشتی ملی محقق خواهد شد.

عباس درباره بهار عربی و تاثیرات آن بر منطقه و مساله فلسطین تصریح کرد: ما از همان آغاز طرحی را برای موضع‌مان نسبت به جهان عرب و بهار عربی ترسیم کردیم و هیچگاه از آن تجاوز نکرده‌ایم. همواره تکرار می‌کنیم که به گزینه‌های مردم عرب احترام می‌گذاریم و در امور آنها مداخله نمی‌کنیم اما می‌بینیم که تندروی خطری علیه وحدت، فرهنگ،‌ تاریخ و آینده ماست.

وی در خصوص مذاکرات صلح فلسطین و اسرائیل نیز گفت: دلیل اصلی ناکامی مذاکرات موضع اسرائیل است که همواره خواهان مذاکراتی بدون جدول زمانی است و به شهرک‌سازی‌ها و یهودی‌سازی و تجاوز به مسجدالاقصی و مقدسات ما ادامه می‌دهد. در واقع اسرائیل می‌خواهد فلسطین را به طور کامل تحت سیطره خود درآورد و کشوری یهودی تشکیل دهد.

عباس افزود: متاسفانه موضع اسرائیل با مقابله جهانی گسترده‌ای مواجه نشده است. آمریکا که همواره از اسرائیل دفاع می‌کند باید به مسوولیت خود در این باره عمل کند. در واقع دولت اسرائیل بود که موجب ناکامی تلاش‌های جان کری،‌ وزیر خارجه آمریکا شد. ما امیدواریم آمریکا از رفتن ما به شورای امنیت جهت دستیابی به قطعنامه‌ای برای پایان اشغالگری اسرائیل در فلسطین حمایت کند.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اخبار منتشر شده مبنی بر تهدید وی به انحلال تشکیلات گفت: من هیچگاه به منحل کردن تهدید نکرده‌ام. من بارها اعلام کرده‌ام که ما نمی‌توانیم اوضاع را به این صورت تحمل کنیم و وارد جنگ سیاسی گسترده‌ای در سازمان ملل برای به دست آوردن قطعنامه‌ای جهت پایان دادن به اشغالگری اسرائیل می‌شویم و اگر موفق نشدیم جنگ را به تمامی سازمان‌های بین‌المللی به ویژه دادگاه کیفری بین‌الملل انتقال می‌دهیم و تمامی توافقنامه‌ها را با اسرائیل لغو و در هماهنگی با دولت اسرائیل بازنگری می‌کنیم و اگر اسرائیل از این اقدام ناراحت می‌شود، پس باید بیاید و قدرت را به ما تحویل بدهد چراکه همین اسرائیل در احترام به اصول و قوانین حقوق بشر شکست خورده است.

انتهای پیام

کد N625011

وبگردی