آفتاب
فرجی راد در گفت‌و‌گو با ایلنا:

اروپا به دنبال پایان یافتن موج رسانه‌ای درباره گزارش سنا است

اروپا به دنبال پایان یافتن موج رسانه‌ای درباره گزارش سنا است

در حال حاضر با سكوت كشورهای اروپایی مواجه هستیم. دلیل این سكوت، همراهی كشورهای اروپایی و آمریكایی در مبارزه با تروریسم است. دولت‌های اروپا به این دلیل موضع صریحی در محكومیت این امر نمی‌گیرند كه خواستار پایان یافتن موج رسانه‌ای درباره این گزارش و این اقدام‌ها هستند.

«عبدالرضا فرجی راد» استاد دانشگاه و كارشناس مسائل اروپا در گفت‌و‌گو با ایلنا، نزدیك بودن سیاست‌های اروپا و ایالات متحده آمریكا را عامل سكوت دولتمردان اروپایی در جریان گزارش كمیته اطلاعات سنا در مورد شكنجه توسط سازمان سیا دانست.

فرجی راد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، گفت: مساله بازداشتگاه گوانتانامو، بازداشت‌های غیرقانونی و شكنجه بعد از حادثه 11 سپتامبر تاكنون وجود داشته است. پرسش اصلی اینجا است كه چرا پس از گذشت 13 سال از وقوع این جنایات، بعضی از نمایندگان و سناتورهای آمریكایی به این موضوع توجه نشان داده‌اند. با توجه به نزدیك بودن انتخابات ریاست ‌جمهوری ایالات متحده آمریكا، ممكن است تهیه و انتشار این گزارش برای بهره‌برداری های سیاسی در آینده صورت گرفته باشد.

وی افزود: انتشار این گزارش تاثیر طولانی مدتی بر صحنه سیاست داخلی و خارجی ایالات متحده خواهد گذاشت.

فرجی راد درباره سكوت كشورهای اروپایی، بیان كرد: موضع‌گیری «مارین لوپن» درباره این گزارش، موضع دولت و حكومت فرانسه نیست. حزب جبهه ملی فرانسه و به طور كلی احزاب ناسیونالیست اروپا رعایت حقوق بشر را در دستور كار خود ندارند و به طور معمول گرایشات نژادپرستانه در برخی از‌‌ آنها دیده می‌شود. با توجه به حساسیت مجلس انگلستان در این موارد، انتظار می‌رفت كه این كشور موضع صریحی در مورد این مساله اتخاذ كند. اما در حال حاضر با سكوت كشورهای اروپایی مواجه هستیم. دلیل این سكوت، همراهی كشورهای اروپایی و آمریكایی در مبارزه با تروریسم است. دولت‌های اروپا به این دلیل موضع صریحی در محكومیت این امر نمی‌گیرند كه خواستار پایان یافتن موج رسانه‌ای درباره این گزارش و این اقدام‌ها هستند.

این كارشناس مسائل اروپا گفت: اروپا و آمریكا در تلاش هستند كه گروه‌های فعال تروریستی مانند داعش در خاورمیانه بمانند و وارد اروپا نشوند. طولانی شدن این موضوع ممكن است باعث وضع قوانینی در ایالات متحده شود كه موجب محدود شدن اقدام‌های این كشورها در به اصطلاح مبارزه با تروریسم باشد. بنابراین سكوت كشورهای اروپایی مدعی حقوق بشر برای وضع نشدن قوانینی اینچنین است.

وی در پایان، درباره موضع‌گیری چین و روسیه، بیان كرد: كشورهای شرق نیز به همان اندازه درگیر مساله تروریسم هستند. دلیل موضع ملایم چین در برابر این موضوع، مشابه دلیل كشورهای اروپایی است. روسیه نیز در واقع در همین راستا حركت می‌كند زیرا بخش بزرگی از تروریست‌های «داعش» از چچن راهی نبرد شده‌اند. اما موضع تند روسیه در راستای استفاده تبلیغاتی این كشور از انتشار این گزارش است.

 

کد N624901

وبگردی