آفتاب
دیک چنی:

بوش کاملا در جریان شیوه های بازجویی‌ سیا بود

بوش کاملا در جریان شیوه های بازجویی‌ سیا بود

معاون اول رئیس جمهوری پیشین آمریکا ادعای "جرج دبلیو. بوش" مبنی بر بی اطلاعی از اقدامات سیا را دروغین خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، "دیک چنی" معاون اول "جرج دبلیو. بوش" با رد گزارش سنای آمریکا از شکنجه‌های مظنونین اقدامات تروریستی توسط سیا گفت رئیس جمهوری وقت کاملا در جریان شیوه‌های بازجویی سیا قرار داشته است.

به گفته وی بوش هر چیزی را که لازم بوده بداند، می‌دانسته است. طبق گزارش سنا مظنونین زندانی در زندان های سیا به طور گسترده توسط ماموران این سازمان شکنجه می‌شده‌اند. این در حالی است که این بازجویی های شکنجه‌ آمیز به گرفتن اطلاعات چشمگیری منجر نشده است.

بنا بر این گزارش، سازمان سیا به طور مستمر اطلاعات نادرست در اختیار مقام‌های دولتی و قضایی قرار می‌داده، مانع از نظارت کنگره می‌شده و از شبکه‌ای از بازداشتگاه‌ها در کشورهای مختلف استفاده می‌کرده است.

چنی که بارها به خاطر نقشش در عملیات آمریکا پس از 11 سپتامبر 2001 مورد انتقاد قرار گرفته است، در مصاحبه با فاکس گفت: چه قدر می‌خواهید با کسانی که سه هزار نفر را در 11 سپتامبر کشتند مهربان باشید". وی با دفاع از شیوه‌های شکنجه آمیز بازجویی گفت: لازم باشد باز هم همان کارها را انجام می دهم.

گفتنی است تنها فردی که از بین افراد دخیل در شکنجه‌ها مورد پیگرد قضایی قرار گرفته و هم‌اکنون زندانی است "جان کریاکو" مامور سابق سیا است. وی برای نخستین بار استفاده از شکنجه علیه مظنونان القاعده را فاش کرد و اطلاعات آن را در اختیار خبرنگاران گذاشت.

کد N624425

وبگردی