آفتاب

کوبا مذاکرات با اتحادیه اروپا را به تعویق انداخت

کوبا مذاکرات با اتحادیه اروپا را به تعویق انداخت

منابع خبری اعلام کردند، کوبا مذاکرات خود برای انعقاد توافق با اتحادیه اروپا را با استناد به مناقشه پیش آمده در پی برگزاری یک نمایشگاه عکس، به تاخیر انداخته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، قرار بود سومین دور از مذاکرات کوبا و اتحادیه اروپا در هشتم و نهم ژانویه در شهر هاوانا برگزار و براساس برنامه‌ریزی در این دور مساله حقوق بشر که یک مساله حساس برای کوبا است، مطرح شود.

اتحادیه اروپا و کوبا این مذاکرات سیاسی را از 29 آوریل سال جاری آغاز کردند تا روابط نه چندان خوب خود را بهبود بخشند.

این مذاکرات به دنبال اقدام اتحادیه اروپا در سال 2008 در لغو تحریم‌های دیپلماتیک علیه کوبا به منظور تعمیق روابط دو طرف به اجرا در آمد اما برخی افراد دست‌اندرکار در تدارک این مذاکرات عنوان می‌کنند که کوبا از نحوه برگزاری یک نمایشگاه فرهنگی که با سازماندهی اتحادیه اروپا در واشنگتن در ماه مارس به اجرا در آمد ناخرسند است.

همچنین گفته شده که تقاضای اخیر اسپانیا به منظور آزادسازی سفر مخالفان دولت کوبا به کشورهای خارجی موجب نارضایتی بیشتر هاوانا شده است.

این نمایشگاه فرهنگی که کوبایی‌ها به آن استناد کرده‌اند، یک نمایشگاه عکس‌های هوایی از کشور کوبا بوده که عکاس آن یک هنرمند اهل لیتوانی بوده و این پروژه را تحت حمایت دولت کوبا انجام داده است.

این نمایشگاه که قرار است در چند کشور برگزار شود و در حال حاضر در بروکسل برپا شده است، چندی پیش در واشنگتن برگزار شد اما کوبا اعلام کرد که موافق حضور برخی از افراد در افتتاحیه آن نبوده است.

این نمایشگاه متعلق به اتحادیه اروپا هیچ ارتباطی با دولت آمریکا که دشمن دیرینه کوبا محسوب می‌شود نداشته است.

یک منبع خبری که نام خود را فاش نساخت، گفت: این تنها یک بهانه است زیرا کوبا احساس می‌کند برای دور بعدی مذاکرات آمادگی لازم را ندارد.

وی افزود: به نظر می‌رسد که دو طرف در حال ورود به حوزه مسائل حساستری نظیر همکاری در حوزه حقوق بشر و دموکراسی هستند.

چند تن از مقامات کوبایی که با آنها با اظهارنظر درباره این گزارش تماس گرفته شد، حاضر به اظهارنظر نشدند.

در صورت تاخیر در این مذاکرات انعقاد توافق کوبا با اتحادیه اروپا تا پایان سال آینده میلادی بعید به نظر می‌رسد. با این حال مذاکرات به مجرد اینکه هاوانا درخواست مذاکرات بیشتری داشته باشد، می‌تواند ادامه یابد.

همچنین مقامات اسپانیا و بروکسل نیز گمانه‌زنی کردند که سخنرانی وزیر امور خارجه اسپانیا در شرق هاوانا در ماه گذشته میلادی درباره گذار اسپانیا به دموکراسی نیز چندان به مذاق کوبایی‌ها خوش نیامده است.

خوزه مانوئل گارسیا مارگالو، وزیر امور خارجه اسپانیا پس از آنکه از کوبا خواست تا به مخالفانش حق مسافرت آزادانه را اعطا کند، باعث ناخرسندی دولت کوبا شد.

انتهای پیام

کد N623744

وبگردی