آفتاب
در واکنش به بسته امنیتی جنجالی؛

داوود اوغلو: دمیرتاش مسئول هرگونه خونریزی در ترکیه است

داوود اوغلو: دمیرتاش مسئول هرگونه خونریزی در ترکیه است

احمد داوود اوغلو با اعلام اینکه رهبر حزب مردم دموکراتیک ترکیه مسئول هرگونه خونریزی در کشور در اعتراضات به مجموعه قوانین جدید امنیتی است،‌ مذاکرات صلح با کردها را به خطر انداخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)‌، به نوشته روزنامه حریت،‌ احمد داوود اوغلو،‌ نخست‌وزیر ترکیه در این باره گفت: ذهنیت ما برای روند رفع یک مشکل همیشه واضح و روشن بوده است اما صحبت‌های صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب مردم دموکراتیک مبنی بر اینکه "بسته جدید امنیتی را در خیابان‌ها متوقف می‌کنیم"، ادعایی غیرمسئولانه است.

اظهارات اخیر داوود اغلو در واکنش به بیانیه پیشین دمیرتاش مطرح شده است. رهبر حزب مردم دموکراتیک (HDP) که نقشی کلیدی در جنبش‌های سیاسی کردها دارد، در پارلمان ترکیه سخنانی را درباره بسته جدید امنیتی ایراد کرده بود. دمیرتاش که به ویژه درباره بسته جدید امنیتی دولت انتقاد دارد، معتقد است اعتراضات خیابانی اجرای این بسته را که هنوز تصویب نشده است، متوقف خواهد کرد.

داوود اوغلو در ادامه اظهاراتش در این باره افزود: من به دمیرتاش هشدار می‌دهم، اگر او می‌گوید که مردم خیابا‌ن‌ها را به دریاچه خون تبدیل می‌کنند پس مسئول هر قطره خونی است که به زمین بریزد. تبعیت از قوانین برای همه مردم و هم‌چنین دمیرتاش الزامی است.

در همین حال، به گفته دمیرتاش، دولت از اعتراضات خونین معترضان به شرایط کوبانی در اوایل اکتبر برای توجیه این بسته استفاده کرده است و اجرای این بسته باعث می‌شود جوانان مانند «حشرات» در خیابان‌ها کشته شوند.

مشاجرات دولت و مدیران حزب مردم دموکراتیک بر سر قوانین عمومی و مسائل امنیتی به ویژه پس از کشته شدن تعدادی در درگیری‌های اوایل اکتبر بالا گرفت.

دمیرتاش درباره لایحه امنیتی که دولت ارائه داده معتقد است: دولت به ویژه اردوغان از مخالفت‌های اجتماعی به شدت وحشت دارد. تا زمانی که اردوغان با خیال راحت و در حالی که خیابان‌ها گرم اعتراضات است در کاخ خود می‌خوابد، تمایل خواهد داشت که چنین تدابیر امنیتی را اجرا و عملی کند. این بسته امنیتی، بسته اردوغان است و ما با آن هم در پارلمان و هم در خیابان‌ها مخالفت خواهیم کرد. اگر این بسته تصویب شود، ما برای لغو آن مبارزه خواهیم کرد.

نخست‌وزیر ترکیه در ادامه اظهاراتش با اشاره به «دولت موازی» عنوان کرد: می‌دانیم که دیدارهایی بین اعضای دولت موازی و سازمان غیر قانونی (حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌.ک‌.ک)) صورت می‌گیرد. مردم باید از این روابط مطلع باشند.

درگیری‌های لفظی بین دمیرتاش و داوود اوغلو در حالی صورت گرفته است که هیئتی از نمایندگان حزب مردم دموکراتیک با معاون نخست‌وزیر ترکیه دیدار کردند. این هیئت پیش از این با عبدالله اوجالان، رهبر محبوس پ‌.ک‌.ک دیدار کرده بود.

انتهای پیام

کد N623499

وبگردی