آفتاب
نوبخت:/2/

کارگروهی برای بررسی مطالبات داشجویان تشکیل می‌شود

کارگروهی برای بررسی مطالبات داشجویان تشکیل می‌شود

غضنفرهایی هم در داخل داریم که به بیگانگان گرا می‌دهند.

سخنگوی دولت گفت: همانطور که رئیس جمهور اعلام کرد کارگروهی برای بررسی مطالبات دانشجویان ایجاد خواهد شد که در آینده نسبت به تشکیل این کارگروه و نتایج آن گزارش خواهم داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد باقر نوبخت در پایان جلسه امروز هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی نمایندگان همچنان معتقدند که دولت در سال 92، 4.1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کرده است گفت: این یک حرف غیر واقعی است ما سال گذشته از صندوق توسعه ملی مبلغی برداشت نکرده ایم سال گذشته بنده این موضوع را در یک جلسه واشکافی کردم. قرار بود 4.1 میلیارد دلار از منابع درآمدی دولت ناشی از فروش نفت در یک شرکت اماراتی واریز شود که به جهت تحریم این پول به حساب بانک مرکزی واریز نشد.


وی افزود: برای همین ما وارد مذاکره شدیم تا بتوانیم از همه دارایی های خود استفاده کنیم در توافق ما با خزانه وبانک مرکزی مقرر شد 4.1 میلیارد دلاری که مربوط به وزارت نفت بود به حساب بانک مرکزی برود و این توافق صورت گرفت بانک مرکزی توانست از همین طریق مبالغ ناشی از فروش نفت را به حساب خزانه واریز کند اما برای جلوگیری از افزایش پایه پولی این اقدام را به مذاکرات موکول کنیم.


سخنگوی دولت یادآور شد: الان تمام پول‌هایی که راجع به آن صحبت می کنیم در حساب بانک مرکزی در خارج از کشور است اما چون ممکن بود صندوق توسعه در کوتاه مدت از این مبلغ استفاده کند ما مجوز قانونی گرفتیم و کارها انجام شد اما با این حال همه حسابها در اختیار بانک مرکزی است اگر به گزارش صندوق توسعه نگاه کنیم می بینیم که این مبلغ از این صندوق برداشت نشده است من آمادگی دارم که در مورد هر بحثی که پیرامون این مسئله مطرح می شود پاسخ دهم.


نوبخت گفت: جای کتمان وجود ندارد در شرایط تحریم هستیم و تمام تلاش ها براین است که اجازه ندهند ما نفت خود را به فروش برسانیم بنابراین ما موظف هستیم در چارچوب قانون با ابتکارات خود هرگونه توطئه ای را خنثی کنیم البته غضنفرهایی هم در داخل داریم که به آنها گرا می دهند.


معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی در خصوص بحث رئیس کل بانک مرکزی پیرامون فساد 12 هزار میلیاردی گفت: توضیحات رئیس کل بانک مرکزی مشخص است و این مطلب باید پیگیری شود.


در ادامه خبرنگاری از نوبخت راجع به اینکه به استانداران گفته شده تا نسبت به حذف یارانه افراد پردرآمد اقدام کنند سوال شدکه سخنگوی دولت در پاسخ گفت: ما ساز وکاری داریم و می‌خواهیم اختیار بیشتری به استانداران بدهیم البته این مطلب در تبصره هدفمندی نیامده و یک پیشنهاد از سوی دولت است دولت علاقه‌مند نیست که کسانی که مستحق نیستند یارانه دریافت کنند.


وی در مورد مطالب مربوط به گران شدن قیمت ارز برای کسب درآمد دولت گفت: این مطلب کاملا کذب است اگر قیمت ارز در بازار داخلی افزایش پیدا کند بیش از همه دولت ضرر می‌کند ما اجازه نداریم غیر از نرخ رسمی بانک مرکزی ارز بفروشیم بانک مرکزی قطعا می‌تواند در این بازار مدیریت و نظارت داشته باشد.


سخنگوی دولت در خصوص افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در سال آینده گفت: ما تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین و گازوئیل نداریم و در حد همان 48 هزار میلیارد تومان مبالغ سال جاری اقدام خواهیم کرد.


خبرنگار دیگری با طرح این مسئله که برخی معتقدند علیرغم اینکه رئیس جمهور می‌گوید از نقد استقبال می‌کند اما وقتی دولت مورد نقد قرار می‌گیرد وی از عباراتی نادرست استفاده می‌کند از نوبخت پرسید که نظر شما در این مورد چیست.

نوبخت پاسخ داد: رئیس جمهور هیچ‌گاه از انتقادات ناراحت نمی‌شود اما هر انسان صادقی که حرف‌های بی‌پایه، دروغ و مغرضانه را بشنود ناراحت می‌شود البته ما به هیچ وجه منتقدان خود را مغرض نمی‌دانیم ممکن است برخی حرف‌های تحریک‌آمیزی بزنند که خودشان باید مسئولیت آنها را برعهده گیرند.


معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قرار است در راستای مطالبات دانشجویان در 16 آذر اقدامی از سوی دولت صورت گیرد، گفت: همانطور که رئیس جمهور اعلام کرد کاگروهی برای بررسی مطالبات دانشجویان ایجاد خواهد شد که در آینده نسبت به تشکیل این کارگروه و نتایج آن گزارش خواهم داد.


وی در مورد کند شدن صادرات ایران به ترکیه و چگونگی حمل و نقل کامیون‌های این کشور به داخل گفت: با توجه به این قیمت گازوئیل در ترکیه گران و در داخل کشور ارزان است برخی از این کامیون‌ها مقادیر زیادی سوخت را در داخل استفاده می‌کردند بنابراین توافقاتی صورت گرفت تا آنها در قبال عدم پرداخت عوارض خود دیگر از سوخت داخلی ایران استفاده نکنند این باعث کندی صادرات میان ایران و ترکیه شد که وزیر راه با توافقاتی که از سوی اتاق بازرگانی صورت گرفت در حال حل سریع این مسئل است این اقدام برای این صورت گرفت که ما جلوی قاچاق گازوئیل را بگیریم.

کد N623345

وبگردی