آفتاب

مدودوف: کریمه سهم روسیه است

مدودوف: کریمه سهم روسیه است

نخست وزیر روسیه امروز در اظهاراتی الحاق کریمه به این کشور را "قسمت و سهم" روس ها خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترفکس، "دیمتری مدودوف" در مصاحبه با رسانه های روس گفت: کریمه یک موضوع اقتصادی نیست. وقتی ما از کریمه صحبت می کنیم متوجه می شویم که این منطقه جزو تاریخ روسیه است. کریمه سهم ماست و تعداد زیادی از مردم آن در همه پرسی که در ابتدای سال جاری میلادی برگزار شد رای به الحاق آن به روسیه دادند.

در پی بحران اوکراین، مقامات شبه جزیره کریمه در مارس سال جاری اقدام به برگزاری همه پرسی استقلال از اوکراین کردند که 96 درصد از مردم آن به این همه پرسی رای مثبت دادند و کریمه به روسیه پیوست، اما این رویداد با واکنش تند غرب مواجه شد و به موجب آن تحریم های متعددی علیه مسکو اعمال گردید.

کریمه شبه جزیره ای استراتژیک در دریای سیاه است که 60 سال قبل رهبر اتحاد جماهیر شوروی آن را به اوکراین هدیه داد. کریمه یک منطقه توریستی پرطرفدار است که ناوگان دریایی روسیه در دریای سیاه در آن مستقر شده و علاوه بر آن بیش از 50 درصد از جمعیت آن را روس تبارها تشکیل می دهند.

کریمه که وسعتی به اندازه کشور بلژیک دارد یک منطقه مهم کشاورزی محسوب می شود. این منطقه همچنین یکی از مراکز مهم تولید تنباکو در جهان بوده و بدلیل بهره مند بودن از شرایط خاص جوی و دارا بودن سواحل زیبا یک منطقه جذاب و پرطرفدار برای توریست ها محسوب می شود. 

بعد از مرگ استالین، "نیکیتا خورشچف" رهبر اتحاد جماهیر شوروی شد و وی کریمه را به اوکراین هدیه داد. این اقدام به عنوان یک حرکت عجیب در سال 1954 میلادی به حساب آمد. این حرکت با توجه به شرایط موجود در اتحاد جماهیر شوروی اقدامی بی معنی محسوب می شد زیرا در آن زمان هم روسیه و هم اوکراین دو جمهوری حاضر در اتحاد جماهیر شوروی محسوب می شدند.

کریمه در سال 1991 میلادی و بعد از استقلال اوکراین از اتحاد جماهیر شوروی، از اهمیتی ویژه برای روسیه برخوردار شد و مسکو این شبه جزیره را به عنوان یکی از مهمترین پایگاه های دریایی جهان به حساب آورد. در همان سال تاتارها بازگشت به کریمه را آغاز کردند و امروزه 12 درصد از جمعیت کریمه را شامل می شوند. این بخش از جمعیت کریمه که نگران نفوذ روسیه در این منطقه بودند در زمان اعتراضات کی یف، علیه یانوکوویچ دست به تظاهرات زدند.

هم اکنون روس تبارها 59 درصد از جمعیت اوکراین را شامل می شوند و اوکراینی ها نیز 24 درصد از جمعیت این شبه جزیره را به خود اختصاص می دهند.

کد N623198

وبگردی