آفتاب
آیت الله خاتمی:

دشمنی استکبار جهانی با ما به دلیل تشکیل یک حکومت اسلامی در ایران است

دشمنی استکبار جهانی با ما به دلیل تشکیل یک حکومت اسلامی در ایران است

مشهد- امام جمعه موقت تهران تهران گفت: هدف حركتی كه استكبار جهانی شروع كرده براندازی نظام است، مشكل ۱+۵ هسته ای بودن ایران نیست، آنها می گویند چرا در گوشه ای از دنیا یك حكومت دینی شكل گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد خاتمی ظهر چهارشنبه در همایش "ضیافت رضوی" در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی گفت: بايد مذهب شیعه را مطرح ساخت زیرا آن را تجلی ناب اسلام محمدی می دانیم و در مبانی اعتقادی خود اندكی كوتاه نخواهیم آمد، اما باید به سفارش رهبری، این مذهب را به سبك الغدیر معرفی كنیم.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به ماموریت روحانیون در جامعه افزود: روحانیون مبلغ باید مباحث دینی مورد نیاز جامعه مانند موضوع خانواده را مطرح سازند، زیرا شبكه های فارسی زبان ماهواره به این نهاد حمله كرده و سعی در تخریب آن دارند، در این شرایط معرفی اسلام یك ضرورت است.

وی ادامه داد: علاوه بر ماموریت اخلاقی، ماموریت سیاسی نیز یكی دیگر از فعالیت های روحانیون است و آنها باید در حفظ و تقویت نظام اسلامی بكوشند زیرا این، مورد تاكید تمام مراجع است.

موضع هسته ای بودن ایران بهانه است

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مذاكرات هسته ای بیان داشت: هدف حركتی كه استكبار جهانی شروع كرده است براندازی نظام است، مشكل ۱+۵ هسته ای بودن ایران نیست، آنها می گویند چرا در گوشه ای از دنیا یك حكومت دینی شكل گرفته است و آنها تصور كردند كه فرصتی مغتنم برای ضربه زدن به آن را پیدا كرده اند.

آیت الله خاتمی اظهار كرد: ما از نظام حمایت ناصحانه می كنیم، یعنی در تمام مواضع از آن حمایت كرده و در عوض اگر ضعفی هم دیدم آن را نقد می كنیم.

اعتدال در گفتار یكی از ضرورت های یك روحانی است

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: ۸۰ درصد موفقیت روحانیون به دلیل سلوك آنان و تنها ۲۰ درصد به خاطر خطابه خوب است، روحانیون موفق به مردم علاقه دارند، همراه با مردم بوده و آنها احساس دارند كه این روحانی هم در دنیا و هم در آخرت برای آنها مفید است.

 وی اضافه كرد: روحانیون باید ساده زیست بوده و به مال دیگران نیز چشم نداشته باشد، بدترین مسئله برای یك روحانی این است كه مردم تصور كنند كه روحانیون نیازمند هستند.

آیت الله خاتمی اعتدال در گفتار را یكی دیگر از ویژگی های یك روحانی دانست و اظهار داشت: بعضی از روحانیون تصور می كنند كه با شوخی های زیاد می شود دل مردم را به دست آورد، اما باید توجه داشت كه خنده و مزاح بیش از اندازه وزن شخصیتی انسان را كم می كند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در جلسات خصوصی نباید از اختلافات بین روحانیت سخن گفت زیرا باعث تضعیف دین مردم می شود، ممكن است دو نفر، نظارت متفاوتی داشته باشند اما گفتن آن برای مردم خوب نیست.

روحانیت سرمایه نفیس انقلاب اسلامی

آیت الله خاتمی با اشاره به چالش های ویژه روحانیت گفت: روحانیون سرمایه نفیس هستند كه انقلاب اسلامی را بوجود آوردند و ۳۷ سال است كه آن را حفظ كرده اند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: دشمن می خواهد القا كند كه روحانیون از چشم مردم جامعه افتاده است و تلاش دارند بگویند روحانیون سنتی شاید دارای احترامی بودند اما روحانیون همراه با انقلاب دیگر احترامی ندارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: روحانیون باید بدانند  كه هم مرجعیت دارند و هم محبوبیت، آنها نباید تحت تاثیر این فضا سازی های رسانه ای قرار بگیرند.

وی تصریح كرد: البته باید توجه داشت اگر روحانی در یك شهر كوچك برای خود كاخی بسازد و یا به جای سوار شدن بر یك خودروی ارزان قیمت، اتومبیل ۲۰۰ میلیونی سوار شود، قطعا از چشم مردم خواهد افتاد و این نشان از ضعف مردم نیست بلكه نشان از رشد مردم دارد.

آیت الله خاتمی گفت: یكی دیگر از برنامه های دشمن این است كه روحانیت را با استفاده از واژه آخوند دولتی بی طرف نشان بدهند، در رژیم پهلوی اگر آخوندی در اوقاف و یا دادگستری این نظام كار می كرد به او آخوند دولتی گفته می شد و مردم برای او نیز احترامی قائل نبودند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: دشمن نیز امروزه می خواهد آن طرز تفكر را در نظام جمهوری اسلامی نیز پیاده كند و بگوید آخوندی كه در دستگاه های دولتی كار می كند، آخوند دولتی بوده و از چشم مردم می افتد كه البته این كاملا اشتباه است زیرا شما دیدید مردم در رحلت آیت الله مهدوی كنی كه در خدمت نظام بود چه حضور پررنگی داشتند.

امام جمعه موقت تهران افزود: من شش خطبه در نماز جمعه را در مورد حجاب صحبت كردم و امروزه نیز بیشترین هجمه های ضد انقلاب بر روی بنده است، اما می گویم كسانی كه نگران هستند، نگرانی خود را روی نظام سرازیر نكنند زیرا نتیجه آن جشن هنر شیراز خواهد شد.

عافیت طلبی یكی از چالش های روحانیت

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار كرد: عافیت طلبی نیز یكی دیگر از چالش های روحانیون است، عده ای از ائمه جمعه و روحانیون در كشور خود را از مسائل كنار كشیدند و می گویند سری كه درد نمی كند را دستمال نمی بندند، باید دانست كه وقتی این لباس را كه پوشیدید مسئول هستید.

آیت الله خاتمی ساده لوحی را برای یك روحانی خطرناك خواند و افزود: یك روحانی وقتی وارد مكانی می شود عده ای به او گزارش می دهند و آن روحانی را وارد خط خاصی می كنند، اما یك روحانی باید تحقیق كند و در مرحله بعد در برخورد با مسائل مدبرانه تصمیم بگیرد.

القای یاس و ناامیدی ابزار دشمن است

وی بیان كرد: یاس و ناامیدی را هم نباید به جامعه القا كرد، بیگانگان طوری القا می كنند كه نظام به آخر خط رسیده است و طوری وانمود می كنند كه گویی همین فردا جمهوری اسلامی واژگون می شود، در داخل نیز بعضی ها آتش آن را زیاد كرده و با این جمله كه می گویند تاكی باید مرگ بر آمریكا گفت، سعی در خسته و نا امید نشان دادن مردم هستند.

امام جمعه موقت تهران اضافه كرد: باید دانست كه امروز در كشور نشاط سازندگی است، هر روزی كه در این نظام فعالیتی انجام می گیرد به اندازه یك سال زمان طاغوت است اما عده ای می خواهند مردم را خسته نشان دهند.

القای حاكمیت دوگانه یكی از نیرنگ های دشمن است

عضو مجلس خبرگان القای حاكمیت دوگانه را یكی دیگر از چالش های كشور خواند و افزود: حاكمیت دوگانه یعنی اینكه طوری وانمود كنند كه در ایران یا باید طرفدار دولت باشی یا رهبری، روحانیت باید توجه كند كه در این دام قرار نگیرد.

آیت الله خاتمی در توضیح بیشتر خطر حاكمیت دوگانه بیان داشت: باید صریح گفت كه كشور یك رهبر و یك رئیس جمهور دارد و همه در یك مجموعه حركت می كنند، راهكار آن نیز تاكید بر ولایت رهبری و ذكر نقاط قوت دولت مانند موفقیت در عرصه بهداشت است.

وی گفت: حمایت از دولت را باید انجام داد اما نباید این جمله رهبری كه فرمودند فتنه خط قرمز ماست را فراموش كنیم، باید بدانید كه ما اپوزسیون دولت نیستم اما رسانه های مكتوب اصلاح طلب سعی دارند كه این را القا كنند.

تاكید رهبری بر نقد سازنده است

امام جمعه موقت تهران اظهار كرد: رهبری فرمودند كه نقد باید سازنده باشد، خود ایشان در قضیه هسته ای حمایت كردند اما فرمودند نباید جلوی نقد را گرفت.

آیت الله خاتمی افزود: باید مواظب بود كه ذلت را تئوریزه نكنند، امروز عده ای می گویند كه اگر توافقنامه به جایی برسد ایران گلستان خواهد شد اما در جواب باید گفت كه از دشمن جز شر چیز دیگر نباید انتظار داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: همچنین دشمن امروز سعی دارد تا فضای معنوی كشور را برهم بزند، بد حجابی و بی حجابی هم یكی از جلوه های آن است و برخی رسانه های مكتوب و غیر مكتوب جلوه های دیگر این چالش هستند.

کد N623079

وبگردی