آفتاب

رژيم غذايي براي پيشگيري از پرفشاري خون

رژيم غذايي براي پيشگيري از پرفشاري خون

فشار خون قاتل خاموش است. يعني اينکه افراد مدتها فشار خون بالاي 120 بر روي 80 ميلي ليتر جيوه دارند، ولي از آن آگاهي ندارند. براي جلوگيري از پرفشاري خون، بهتر است در وهله اول، افراد رژيم غذايي سالم داشته باشند. نمک را از سر سفره ها حذف کنند، مصرف روغن ها،غذاهاي کنسروي و آماده را کاهش دهند، لبنيات کم چرب مصرف کنند، هر چه مي توانند از ميوه و سبزي مصرف کنند و وزن خود را کاهش دهند.

دکتر نياز محمدزاده، متخصص تغذيه و رژيم درماني و عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران، در برنامه «فراسو»راديو سلامت با بيان اينکه عملي ترين رفتار در کاهش مصرف غذاهاي آماده اين است که افراد الگوي زندگي خود را از خوردن غذا در خارج از خانه با درون خانه تغيير دهند وكار در بيرون خانه غذا مي خورند، حداقل انتخاب هاي درستي داشته باشند، گفت: غذا را بايد در حجم کم و دفعات بيشتري مصرف کرد. اگر غذا به صورت حجم زياد وارد معده شود، توليد هورمون انسولين در بدن افزايش پيدا مي کند، به دستگاه گوارش فشار وارد مي شود و باعث افزايش فشار خون مي شود.
وي ادامه داد: همچنين افراد مبتلا به پرفشاري خون، براي ضدعفوني کردن دهان، از دهان شويه به جاي نمک استفاده کنند. چون سديم از طريق دهان نيز جذب مي‌شود. خانم هاي باردار که افت فشار خون دارند، حتماً بايد به پزشک مراجعه کنند تا علت آن مشخص شود. اين افراد براي جبران افت فشار خون به هيچ عنوان به مصرف غذاهاي پرنمک نپردازند که مي تواند زمينه مسموميت دوران بارداري را فراهم کند.
اين متخصص تغذيه و رژيم درماني در مورد حذف نمک از سفره ها گفت: مردم فکر مي کنند نمک همان چيزي است که مي بينند و به غذا اضافه مي شود. اما برخلاف اين تصور، تمام غذاهاي حيواني و حتي ميوه ها و سبزيجات هم مقداري سديم در خود دارند. بنابراين نگران کمبود سديم در بدن خود نشوند. حداقل مقدار نياز سديم، 200 ميلي گرم در روز مي باشد.
وي تاکيد کرد: نمک رژيمي حاوي پتاسيم، ماده مضر نمک سنتي را ندارد و براي قلب و فشار خون خوب مي باشد. از نظر ظاهر و طعم هم کاملاً شبيه نمک سنتي مي باشد. اگر افراد مشکل کليوي ندارند مي توانند از نمک رژيمي استفاده کنند که توصيه مي شود حتماً آن را از داروخانه ها تهيه کنند و در حداقل ممکن مصرف نمايند. نمک رژيمي براي کساني که دفع پروتئين دارند اما مشکل کليوي ندارد نيز توصيه نمي شود. اين افراد بهتر است براي کاهش دفع پروتئين، مصرف سديم خود را کاهش دهند.
محمدزاده در پايان با بيان اينکه مشکي در کشور ما وجود دارد و آن اين است که مردم فکر مي کنند با غذا نمي توانند مواد لازم براي بدن را فراهم کنند و به همين جهت به مصرف مکمل ها خيلي علاقه نشان مي دهند و اين مشکل زيادي براي بدن ايجاد مي کند، گفت: مواد غذايي از گروه هاي مختلف غذايي مي توانند مکمل خوبي براي هم باشند. براي مثال سالها بيماران قلبي و عروقي از ويتامين E به عنوان يک آنتي اکسيدان مهم استفاده مي کردند و در سالهاي اوليه نتايج خوبي هم داشت. ولي سالهاي بعد مشخص شد که مصرف ويتامين E به تنهايي منجر به مرگ هاي ناگهاني زيادي در کساني که زمينه بيماري هاي قلبي و عروقي را داشتند، شد. در حال حاضر توصيه مي شود ويتامين E همراه با ويتامين C مصرف شود.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران اظهاركرد: همچنين کسي که داروي وارفارين مصرف مي‌کند به هيچ وجه نبايد ويتامين E مصرف کند. چون ويتامين E اثر وارفارين را به شدت افزايش مي‌دهد و ممکن است باعث خونريزي شود. بعضي از داروها نيز احتمالاً بعضي کمبودها را در بدن بوجود مي‌آورند. مثلاً مصرف درازمدت داروهاي استاتين (کاهنده هاي چربي)، باعث ضعف، بي حالي و عدم شادابي گذشته مي شود. پيشنهاد مي شود تحت نظر پزشک، همراه با مصرف داروهاي استاتين، کوآنزيم Q10 استفاده شود تا عوارض آن کاهش يابد. مصرف مکمل به هيچ وجه نمي تواند جايگزين غذاي سالم باشد. در مورد مصرف هر مکمل، بايد اين موضوع بررسي شود که با توجه به وضعيت فرد، يا آن مکمل مصرف نشود يا در صورت نياز همراه با مکمل ديگري مصرف شود.
کد N622998

وبگردی