آفتاب

دادگستری آمریکا: شکنجه گران را تحت تعیقب قرار نمی دهیم

دادگستری آمریکا: شکنجه گران را تحت تعیقب قرار نمی دهیم

دادگستری آمریکا در واکنش به درخواست های مکرر از این نهاد برای تحت تعقیب قرار دادن عاملان شکنجه های سازمان سیا، اعلام کرد که این افراد را تحت پیگرد قرار نمی دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، دادگستری آمریکا اعلام کرد که گزارش روز گذشته کمیته اطلاعات سنا در مورد شکنجه، موجب نمی شود که علیه عاملین این اقدامات اعلام جرم کرده و آنها را تحت تعقیب قرار داد.

این وضعیت در حالی است که سازمان ملل، نهادهای حقوق بشر و عفو بین الملل در واکنش به گزارش شکنجه های سازمان سیا خواستار پیگیرد عامالان این شکنجه ها شده اند.

"بن امرسون" گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور شکنجه در این رابطه گفت: به عنوان موضوعی از حقوق بین الملل، آمریکا قانونا موظف است تا عاملان این شکنجه ها را به دست قانون بسپارد. دادستان کل آمریکا بر اساس وظیفه قانونی خود موظف است علیه این افراد اعلام جرم کند.

امرسون در ادامه گفت: اکنون زمان اقدام است. افرادی که مسئول و عامل این شکنجه ها بودند باید به عدالت سپرده شده و بر اساس جرمی که مرتکب شده اند تنبیه گردند.

این مقام سازمان ملل همچنین گفت: این گزارش تائیدی است بر آنچه که جامعه جهانی سالهاست در مورد آن سخن می گوید.

سازمان عفو بین الملل نیز خواستار پاسخگویی مقامات امریکایی در این رابطه شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کمیته اطلاعات سنای آمریکا شب گذشته گزارشی را در مورد اقدامات سازمان سیا برای شکنجه افراد متهم به فعالیت های تروریستی منتشر کرد.

کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا در گزارش موسوم به شکنجه، سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) را به دروغگویی به کنگره و کاخ سفید متهم کرد. این گزارش جزئیات عملیات سی آی ای علیه القاعده پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را علنی کرده است.

رئیس جمهور آمریکا در واکنش به صدور گزارش کمیته اطلاعاتی سنا درباره اقدامات سیا در شکنجه متهمان، از سازمان جاسوسی کشورش انتقاد کرد. اوباما شیوه های شکنجه سیا را خلاف قوانین موجود در آمریکا دانسته است.

کد N622906

وبگردی