آفتاب
آیت‌الله هاشمی در بخشی از خاطرات انقلاب:

امام (ره) هنگام تحویل وصیت‌نامه توصیه به پرهیز از اختلاف کردند

امام (ره) هنگام تحویل وصیت‌نامه توصیه به پرهیز از اختلاف کردند

امام (ره) توضیحی در خصوص علت تعویض وصیت‌نامه تعویض ندادند. صبحت های كوتاهی در توصیه به وحدت و پرهیز از اختلاف فرمودند. چون نكات غیر قابل اعلانی داشت، قرار شد همه آن منتشر نشود.

بخشی از خاطرات آیت‌الله هاشمی در ۱۹ آذر سال ۱۳۶۶ توسط پایگاه اطلاع‌رسانی رئیس‌ تشخیص مصلحت نظام منتشر شده است که در آن خاطراتی از جلسه تحویل وصیتنامه امام نقل شده است.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی این خاطره به شرح زیر است:

تا ساعت هشت صبح در منزل کار کردم. به خدمت امام رفتیم. آقایان منتظری، مشکینی، خامنه‌ای، موسوی اردبیلی، موسوی خوئینی‌ها، مهدوی کنی، [میرحسین موسوی] نخست وزیر، کروبی، امام جمارانی، احمدآقا، [حسن] صانعی و بعضی از افراد دفتر امام بودند. امام وصیتنامه جدیدشان را تحویل جمع دادند و خواستند که در مجلس خبرگان و آستان قدس رضوی نگهداری شود و وصیتنامه قدیم را که پنج سال پیش نوشته بودند، استرداد فرمودند و توضیحی در علت تعویض ندادند. صبحت‌های کوتاهی در توصیه به وحدت و پرهیز از اختلاف فرمودند. چون نکات غیر قابل اعلانی داشت، قرار شد همه آن منتشر نشود. (۱)

از آنجا به مجلس آمدیم. آقای منتظری نیامدند و به قم برگشتند. در حضور جمع، مراسم پلمپ و تحویل و تحول در دفتر من انجام شد و آقای مشکینی صحبت کوتاهی کردند.

ظهر جمعی از حزب‌اللهی‌های مازندران آمدند و مبلغی کمک برای جبهه آوردند. آقای [محمد] اصغری سردبیر روزنامه کیهان آمد. مصاحبه می‌خواست و کمک برای خرید کاغذ.

عصر شورای عالی دفاع جلسه داشت. در مورد اضافه شدن چهار ماه خدمت سربازان و تخلیه بعضی از روستاهای مرزی کردستان تصمیم‌گیری شد. دیر وقت به خانه رسیدم.

یاسر از پادگان برای مرخصی آمده بود. گفت آموزش را فشرده کرده‌اند، برای تسریع در اعزام به جبهه و لباس‌های بسیجی‌اش را آورده بود، برای کوتاه کردن که مناسب خودش بشود.

۱- این تصمیم امام، بازتاب گسترده‌ای داشت و رادیو‌ها، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های کشور‌ها ی مختلف به ویژه رسانه‌های غربی درباره آن اظهار نظر کردند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «این وصیتنامه می‌تواند شامل اشارات ضمنی ضعیفی بر آنچه که بعد از درگذشت [امام] خمینی ۸۷ ساله در ایران اتفاق خواهد افتاد، باشد. برطبق گزارش‌های تایید نشده، [امام] خمینی از دو سال قبل از یک حمله قلبی رنج می‌برد و از سوی پزشکان به وی توصیه‌شده فعالیت‌های خود را کم کند.»

خبرگزاری فرانسه نیز نوشت: «مرتباً شایعاتی درمورد حال و سلامت آیت‌الله خمینی جریان دارد ولی به نظر می‌رسد که ایشان سطح عادی فعالیت‌های خود را حفظ کرده است.

کد N622806

وبگردی