آفتاب

انتقاد سازمان دیانت ترکیه از پیامدهای سکولاریسم بر جامعه

انتقاد سازمان دیانت ترکیه از پیامدهای سکولاریسم بر جامعه

یکی از مقامات ارشد سازمان دیانت ترکیه با اشاره به بررسی صورت گرفته اخیر درباره مذهب در کشورش گفت، جهانی شدن و سکولاریسم، زندگی مذهبی جامعه ترکیه را تغییر داده و به آن لطمه زده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، نجدت سوباشی، رئیس «اداره توسعه استراتژی دیانت» به پنجمین «شورای مذهبی» در آنکارا گفت: وفاداری مردم به مذهب بالاست، اما باید گفت که برنامه‌های درسی و سیستم‌های آموزشی مختلف، فشارهای سکولاریسم و به‌ویژه جهانی شدن که ترکیه در حال تجربه آن است، جزئیات زندگی مذهبی جامعه را تغییر داده و به آنها خدشه وارد کرده است.

این مقام در عالی‌ترین نهاد دینی ترکیه با اشاره به بررسی «موسسه آمار ترکیه برای دیانت» افزود: داده‌ها این مساله را تایید می‌کند. 67.5 درصد از جامعه ترکیه می‌گویند که نسبت به مسائل مذهبی بسیار حساس هستند، در حالی که باقی جامعه سردرگم شده و هدف و مقصود خود را گم کرده‌اند.

این بررسی با عنوان «مطالعه زندگی مذهبی»، نتایج متناقضی را درباره رفتار مذهبی در ترکیه ارائه داده است. 99.2 درصد از شرکت‌کنندگان در این بررسی خودشان را مسلمان می‌دانند، در حالی که 98.7 درصد از شرکت‌کنندگان به وجود خداوند اعتقاد دارند.

طبق این بررسی، 42.5 درصد از شرکت‌کنندگان گفتند که پنج بار در روز نماز می‌خوانند و 6.6 درصد گفتند که برای زیارت به مکه رفته‌اند. 10 درصد از شرکت‌کنندگان در این بررسی نوشیدن مشروبات الکلی تا جایی که منجر به مستی نشود، گناه ندانستند. 64 درصد از شرکت‌کنندگان نیز می‌گویند که مذهب، مرجع زندگیشان است.

در همین حال 71.6 درصد از زنان شرکت‌کننده در این بررسی گفتند که در خارج از خانه‌هایشان روسری می‌گذارند و 20.8 درصد از شرکت‌کنندگان گفتند که هر روز قرآن می‌خوانند. حدود 40 درصد از شرکت‌کنندگان گفتند، موافق سود و بهره هستند و حدود 21.3 درصد نیز گفتند، گرفتن وام‌های کم‌بهره از بانک بلامانع است.

نجت سوباشی، عضو ارشد سازمان دیانت ترکیه گفت: این پاسخ‌ها مبنی بر موافقت با گرفتن یا پرداخت سود و بهره نشان می‌دهد که حقایق نوشته شده در کتاب مقدس قرآن نادیده گرفته‌ می‌شود.

وی از خانواده‌ها به خاطر ناکامی در آموزش صحیح اصول و قوانین مذهبی به فرزندانشان انتقاد کرد و گفت: ما بین سن شش تا 10 سال اصول و قوانین مذهبی را یاد می‌گیریم. والدین مسوول آموزش قواعد مذهبی به کودکان هستند.

وی ادامه داد: با این حال این حقیقت که 90 درصد از شرکت‌کنندگان می‌گویند هنگامی که گناهی انجام می‌دهند، بسیار پشیمان می‌شوند، بسیار حائز اهمیت است. این بدان معناست که مردم به دنبال حقیقت هستند.

انتهای پیام

کد N622572

وبگردی