آفتاب

آیا قلاب بافی، جزو رشته‌های منسوخ شده صنایع دستی است؟

آیا قلاب بافی، جزو رشته‌های منسوخ شده صنایع دستی است؟

یکی از هنرمندان صنایع دستی از منسوخ شدن رشته قلاب‌بافی در معاونت صنایع دستی و قطع بیمه برای بیمه‌شدگان این رشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی براین هستند که از شهریور ۹۳ تاکنون، معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی از بیمه افراد جدید خودداری می‌کند. به این معنی که از آخرین ماه تابستان تا به امروز، هیچ‌کدام از هنرمندان و صنعتگرانی که به معاونت صنایع دستی مراجعه کرده‌اند تا از حداقل حقوق خود که همان بیمه است بهره‌مند شوند را بیمه نکرده‌اند. بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی نیز چنین موضوعی را تایید می‌کند.

علاوه بر این‌که معاونت صنایع دستی قرار است تازه‌واردان را بیمه نکند، برآن شده، بیمه تعدادی از هنرمندان هنرهای سنتی و صنایع دستی را به بهانه منسوخ شدن هنرشان قطع کند و کسی هم پاسخگو نیست. قلاب‌بافی، یکی از این رشته‌هاست. البته هنوز قلاب‌بافی با ابریشم و به شیوه سنتی آن را منسوخ اعلام نکرده‌اند اما چگونه است که رشته‌ای تا یک ماه پیش از دید مسئولان صنایع دستی هنر بوده و رواج داشته حالا دیگر هنر نیست و روزگارش سپری شده است؟

چه کسی می‌گوید قلاب بافی جزو رشته‌های منسوخ شده است؟ آن هم وقتی استفاده از تور، تاریخی طولانی دارد. دانشمندان براین باورند که مصریان باستان از 1500 سال، پیش از میلاد از تور استفاده می‌کرده‌اند. تکه‌دوزی، حاشیه‌دوزی و مکرومه، قدیمی‌ترین انواع این هنر هستند. که تکه دوزی و حاشیه‌دوزی، ریشه در دوردوزی و مرمت پارچه‌ها دارند و اما قلاب بافی، بافت تور با استفاده از قلاب است که پیشینه آن به 550 سال قبل از میلاد برمی‌گردد.

قلاب‌بافی به سه روش اجرا می‌شود: قلاب‌بافی ساده، برجسته و معرق که قلاب‌بافی معرق بسیار زیباتر و پرکارتر است و از ان زمان تاکنون همچنان کاربرد دارد و هنوز هم هستند کسانی که دلشان می‌خواهد لباس قلاب‌بافی به تن کنند یا روی میز و تخت خود را با این هنر دست‌بافت بیارایند.

حالا قلاب‌بافی را منسوخ اعلام کرده و خواهان تغییر آن به قلاب‌‌بافی با ابریشم هستند. چطور زنی که مخارج زندگی‌اش را از طریق قلاب‌بافی تامین می‌کرده و با بافتن روتختی و لباس، امورات خود را می‌گذرانده می‌تواند به جای ابریشم مصنوعی از اریشم طبیعی بهره ببرد؟ چند درصد مردم می‌توانند یک روتختی به ارزش ۴ میلیون تومان خریداری کنند؟

یکی از هنرمندانی که به خاطر قلاب‌بافی، بیمه معاونت صنایع دستی شده می‌گوید: من از بازار فرش تهران، ۱۰۰ گرم ابریشم طبیعی را ۶۰۰۰ تومان می‌خریدم حالا برای همان مقدار ابریشم باید ۴۰ هزار تومان پول بدهم؛ یعنی مسئولان به این فکر نمی‌کنند زن قلاب‌بافی که سرپرست خانوار است اگر بیمه‌اش قطع و کارتش باطل شود چه باید بکند!؟

به گفته هنرمندان صنایع دستی، مسئولان معاونت مربوطه به آنها گفته‌اند تعداد هنرمندان زیاد شده و همه این افراد فعال نیستند؛ تعدادی از رشته‌ها نیز حذف شده‌اند و هنرمندان این رشته‌ها که قبلا بیمه بوده‌اند از فهرست بیمه خارج شده‌اند و معلوم نیست چه بر سر سال‌هایی می‌آید که حق بیمه پرداخت کرده‌اند. از سوی دیگر چند درصد هنرمندان می‌توانند خود را بیمه مشاغل آزاد یا اختیاری کنند و به جای ۴۳ هزار تومان در ماه، ۱۶۵ هزار تومان پرداخت کنند؟ ضمن این‌که معاونت صنایع دستی می‌گوید دولت، بودجه ندارد و نمی‌تواند از عهده پرداخت مبلغ بیمه برآید.

هنرمندان صنایع دستی، ابتدا به سازمان فنی، حرفه‌ای مراجعه می‌کنند و مدرک می‌گیرند پس از آن به معاونت صنایع دستی می‌روند و مدارک خود را ارائه و برای بیمه شدن اقدام می‌کنند. درصورت بیمه شدن ۲۰ درصد حق بیمه را ما و باقی را دولت پرداخت می‌کند. اگر بیمه را قطع کنند، چند درصد از هنرمندان ما می‌توانند تمام حق بیمه خود را بپردازند!؟ برسر بیمه هنرمندان پیشکسوت ما که نه سواد دارند و نه مدرک فنی، حرفه‌ای چه می‌آید!؟ آنان که سال‌ها حق بیمه پرداخت کرده‌اند و شب خوابیده‌ و صبح بیدار شده و دیده‌اند، رشته‌شان منسوخ شده چه کنند!؟

کد N622308

وبگردی