آفتاب

انتقاد مادورو از لایحه سنای آمریکا برای اعمال تحریم علیه ونزوئلا

انتقاد مادورو از لایحه سنای آمریکا برای اعمال تحریم علیه ونزوئلا

رئیس‌جمهوری ونزوئلا از سنای آمریکا به خاطر تصویب لایحه‌ای که علیه مقامات دولتی متهم به "نقض حقوق معترضان در جریان اعتراضات اوایل سال جاری میلادی" تحریم‌هایی را اعمال می‌کند، به شدت انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا در جریان یک نمایش نظامی با اشاره به سیمون بولیوار، قهرمان استقلال قرن نوزدهم آمریکای جنوبی گفت: سنای آمریکا کیست که بخواهد کشور بولیوار را مورد تحریم قرار دهد؟

وی در این مراسم که در آن دیگو مارادونا، چپگرا و نماد فوتبال آرژانتین نیز حضور داشت، افزود: ما این تحریم‌های امپریالیستی توهین‌آمیز را نمی‌پذیریم.

این اقدام سنای آمریکا مقاماتی را که در سرکوب مخالفان سیاسی ونزوئلا در جریان اعتراضات خیابانی سه ماهه نسبت به افزایش جنایت‌های خیابانی و وخیم‌تر شدن وضعیت اقتصادی دست داشتند، مورد تحریم قرار می‌دهد. در جریان این اعتراضات 43 تن از هر دو طرف کشته شدند.

مادورو گفت، این ناآرامی بخشی از تلاش وسیع‌تری تحت حمایت آمریکا برای سرنگونی وی بوده است.

این لایحه باید از سوی مجلس نمایندگان آمریکا تصویب و باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا آن را امضا کند تا به یک قانون تبدیل شود. در حالی که واشنگتن از تصویب تحریم‌ها اجتناب کرده، یکی از مقامات ماه گذشته میلادی گفت، اوباما در حال حاضر از این تحریم‌ها حمایت می‌کند.

مادورو ضمن خواندن قطعه‌ای از اشعار پابلو نرودا، شاعر و فعال چپگرای شیلی مبنی بر اینکه اگر آمریکای لاتین از سوی آمریکای شمالی احساس تهدید کند، از زمین و آسمان برای دفاع به پا می‌خیزد، گفت: اگر این نقشه احمقانه تحریم‌ها اعمال شود، باراک اوباما به عنوان شخصیت بدی شناخته می‌شود.

وی بار دیگر سفارت آمریکا در کاراکاس را به دخالت در امور داخلی متهم کرده و گفت: اسناد و مدارک داریم دال بر اینکه این سفارتخانه به دنبال فاسد کردن مقامات دولت است.

مادورو با اشاره به جنبش ایجاد شده از سوی هوگو چاوز، رئیس‌جمهوری پیشین ونزوئلا و حامیان پیراهن قرمزش افزود: آنها افرادی را خریده‌اند تا خود را «طرفدار چاوز» یا «چاوزی‌ها» بخوانند و از پشت به مردم خنجر زده، به مردم خیانت کنند و با به تن کردن یک پیراهن قرمز، در بین نیروهای انقلابی تفرقه‌افکنی کنند.

اگرچه مادورو بارها از آمریکا به عنوان دشمن ایدئولوژیکی خود انتقاد کرده اما این کشور آمریکای جنوبی جزو اوپک همچنان به انتقال میزان چشمگیر نفت به همسایه شمالی خود ادامه می‌دهد.

منتقدان می‌گویند، مادورو از آمریکا انتقاد می‌کند تا حواس مردم ونزوئلا را از بحران اقتصادی کشور پرت کند.

انتهای پیام

کد N622124

وبگردی