آفتاب
در میان تردید مخالفان سوری؛

دی میستورا: اوضاع سوریه بهتر می‌شود / بروکسل میزبان نشست وزیران خارجه اروپا با دی‌ میستورا

دی میستورا: اوضاع سوریه بهتر می‌شود / بروکسل میزبان نشست وزیران خارجه اروپا با دی‌ میستورا

فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه ضمن ابراز امیدواری نسبت به بهتر شدن اوضاع سوریه طی یک‌ سال آتی تاکید کرد که طرح «توقف خشونت‌ها» از حلب آغاز خواهد شد. این در حالی است که ائتلاف مخالفان سوریه تاکید کردند که این طرح باید فراگیر بوده و نظام بشار اسد در آن جایی نداشته باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه الجزیره، استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه اعلام کرد که تلاش‌هایش همواره بر توقف خشونت‌ها در جبهه‌های مختلف سوریه که از حلب آغاز خواهد شد، متمرکز است تا اینکه به راه‌حل سیاسی برای پایان دادن به بحران‌ها در کشور بینجامد.

دی میستورا همچنین دیدار خود با نمایندگان نیروهای نظامی و غیرنظامی در شهر غازی آنتپ ترکیه را سازنده و مثبت ارزیابی کرد.

فرستاده سازمان ملل که با احمد طعمه، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه دیدار کرد، افزود: این طرح تنها برای توقف جنگ و خشونت در شهر حمص نیست بلکه هدف از آن متوقف ساختن کشتارها و درگیری‌ها و ارسال کمک‌های لازم به سوریه است که از حلب شروع خواهد شد.

پیشتر استفان دی میستورا پس از دیدار با برخی از آوارگان سوری در شهر غازی آنتپ ترکیه، طرحی برای انجام اقدامات لازم درخصوص اوضاع کنونی سوریه را که شامل توقف خشونت‌ها و ارسال کمک به آن است، به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد.

دی میستورا اظهارنظرها درباره اینکه آتش‌بس پیشنهادی در شهر حلب به نفع بشار اسد باشد را رد کرد و گفت:‌ این آتش‌بس در راستای آغاز روند سیاسی و حیاتی برای ورود کمک‌های بشر دوستانه به سوریه است.

این فرستاده سازمان ملل در 11 نوامبر گذشته اعلام کرد که دولت سوریه توجه ویژه‌ای به طرح سازمان ملل داشته است.

از سوی دیگر، ائتلاف مخالفان سوریه در دیدار خود با استفان دی میستورا اعلام کرد که برقراری هرگونه آرامش و آتش‌بس در گرو این استراتژی است که بشار اسد از قدرت برکنار شود.

ابو مصطفی یکی از فرماندهان نظامی طی دیدار خود با دی میستورا افزود: عدم تضمین بین‌المللی برای هرگونه توافقنامه باعث می‌شود تا ما در موافقت خود با طرح‌های سازمان ملل تردید کنیم.

وی تصریح کرد: دی میستورا طرح کاملی را ارائه نکرده بلکه تنها در سخنانی کلی طرح متوقف ساختن درگیری‌ها و خشونت‌ها و ورود کمک‌های بشردوستانه را که از حلب آغاز خواهد شد، مطرح کرد.

از سوی دیگر، قیس شیخ رئیس شورای فرماندهی در ائتلاف‌ مخالفان افزود: طرحی که استفان دی میستورا ارائه کرده تاکنون به صورت مکتوب به دست ما نرسیده و شامل تمام ضمانت‌های مورد قبول نیست.

وی تاکید کرد که درخصوص این طرح با تمام دوستان خود در ائتلاف مخالفان گفت‌وگو خواهد کرد و اگر طرح ارائه شده کامل و جامع تمام ضمانت‌های لازم باشد، موضع خود را نسبت به آن بیان خواهد کرد.

بشار سعد الدین، از فرماندهان ارتش آزاد سوریه گفت: آنچه که دی میستورا انجام می‌دهد توطئه‌ای بیش نیست.

از سوی دیگر، فدریکا موگرینی،‌ مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا اعلام کرد که وزیران خارجه اتحادیه اروپا روزهای 14 و 15 دسامبر (23 و 24 آذر) با استفان دی میستورا دیدار خواهند کرد تا در راستای تلاش‌ها علیه داعش هماهنگی ایجاد کرده و راه‌هایی را برای از سر گیری روند صلح در سوریه بررسی کنند.

وی بعد از بادیدش از مقر اقامت آوارگان سوریه در غازی آنتپ ترکیه گفت:‌ این نشست در بروکسل برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

کد N622078

وبگردی