آفتاب

پایان نشست شورای همکاری خلیج فارس

پایان نشست شورای همکاری خلیج فارس

سران شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه پایانی نشست خود در دوحه بر حمایت کامل این شورا از مصر، رئیس‌جمهور آن و همچنین حق فلسطینی‌ها در تشکیل کشور خود تاکید و همچنین تشکیل پلیس یکپارچه شورای همکاری خلیج فارس و نیروی دریایی مشترک را تصویب کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، سران شورای همکاری خلیج فارس سی‌وپنجمین نشست خود را در دوحه برگزار و بر حمایت کامل این شورا از مصر و عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور این کشور تاکید کردند.

رهبران شورای همکاری خلیج فارس همچنین حمایت خود را از تحقق ثبات و آرامش در مصر اعلام کردند.

در بیانیه پایانی شورای همکاری خلیج فارس نیز بر به رسمیت شناختن پارلمان منتخب لیبی تاکید و توقف فوری خشونت‌ها در لیبی خواستار شد.

رهبران شورای همکاری خلیج فارس همچنین تاکید کردند: ادامه وخامت اوضاع سوریه به امنیت و ثبات منطقه آسیب می‌رساند.

این رهبران از نتایج نشست شورای امنیت که اعمال تحریم‌ها علیه گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق را تصویب کرده بود، استقبال کردند.

سران شورای همکاری خلیج فارس همچنین بر حمایت این شورا از فلسطینی‌ها در تشکیل کشور مستقل به پایتختی قدس شرقی تاکید و حملات و تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان فلسطینی را محکوم کردند.

مقامات شورای همکاری خلیج فارس بر تقویت همکاری اقتصادی با اردن و مراکش و ادامه گفت‌وگوهای استراتژیک با این دو کشور تاکید کردند.

سران شورای همکاری خلیج فارس همچنین اعلام کردند که پلیس یکپارچه خلیج فارس را تشکیل می‌دهند که به منزله اینترپل خلیج فارس بوده و مقر آن در ابوظبی است.

این شورا همچنین اعلام کردند که یگان دریایی مشترکی را نیز تشکیل می‌دهند.

سران شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه پایانی خود بر موضع ثابت این شورا در مخالفت با تروریسم و افکار تکفیری و مقابله با گروه‌های تروریستی تاکید کردند.

در بیانیه پایانی شورای همکاری خلیج فارس در خصوص ایران نیز بر اهمیت روابط منطقه‌ای براساس اصول همسایگی و عدم مداخله در امور داخلی کشور و یا منطقه تاکید شد.

در این بیانیه همچنین از مذاکرات ملی فراگیر در یمن حمایت شده و از تمامی طرف‌ها خواسته شده تا اختلافات را با روش‌های مسالمت‌آمیز حل کنند.

سران شورای همکاری خلیج فارس اعلام کردند که سی‌وششمین نشست این سران در ریاض برگزار خواهد شد.

همچنین در این نشست از امیر کویت و تلاش‌هایش برای حل اختلافات تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام
کد N622006

وبگردی