آفتاب
گزارش اشپیگل از عملیات ضد داعش؛

تعداد حملات هوایی آمریکا علیه مواضع داعش کمتر از حد انتظار است

تعداد حملات هوایی آمریکا علیه مواضع داعش کمتر از حد انتظار است

از زمان آغاز حملات هوایی ائتلاف ضد داعش در عراق و سوریه، جنگنده های آمریکا بسیار کمتر از حد انتظار به مواضع تروریست ها در این دو کشور حمله کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اشپیگل، بررسی اسناد مربوط به 120 روز عملیات هوایی ارتش آمریکا در عراق و سوریه نشان می دهد شمار حملاتی که به مواضع تروریست های داعش انجام شده کمتر از میزان حملات انجام شده در عملیات مشابه ارتش آمریکا در دیگر مناطق است.

بر این اساس از آغاز حملات در ماه آگوست به عراق و ماه سپتامبر به سوریه به طور متوسط روزانه 9 حمله هوایی انجام شده که نسبت به حملات مشابه در دیگر کشورها بسیار اندک است به طوری که جنگنده های آمریکا در تحولات 2011 لیبی روزانه 50 عملیات انجام داده اند. همچنین شمار عملیات هوایی ارتش آمریکا در سال 2003 در عراق روزانه 800 و در سال 2001 در افغانستان روزانه 86 عملیات بوده است.

به نوشته این هفته نامه آلمانی، ارتش آمریکا در توجیه علت کاهش شمار حملات خود در عراق و سوریه، دشوار بودن شناسایی اهداف و مواضع احتمالی داعش در این دو کشور را مطرح کرده است. طبق این ادعا 80 درصد اهداف مورد نظر، بسیار کوچک و یا متحرک بوده اند. پنتاگون در حالی که مدعی است در حملات جنگنده های آمریکایی به عین العرب (کوبانی) صدها داعشی کشته شده اند، اما تا کنون آمار دقیقی از شمار قربانیان غیرنظامی این حملات منتشر نکرده است.

ارقام و آماری که از عملیات مذکور در سوریه و عراق منتشر شده جالب توجه است. اشپیگل در این رابطه می نویسد: در این عملیات تنها یک دهم جنگنده های آمریکایی بر فراز اهداف تعیین شده موشک شلیک کرده است. این بدان معنی است که 90 درصد جنگنده ها بدون انجام ماموریت خود، بازگشته اند. با این حال ارتش آمریکا در گزارش های خود مدعی شده که یک چهارم عملیات هوایی در عراق و سوریه موفقیت آمیز بوده است.

در همین حال یک گروه حقوق بشری سوریه ای اوایل ماه اکتبر اعلام کرد 6 درصد قربانیان حملات هوایی آمریکا را غیرنظامیان تشکیل می دهند. این در حالی است که مقامات آمریکایی مدعی اند در این عملیات تمرکز بیشتر ارتش بر روی دقت عمل بوده و تلاش شده غیرنظامیان کمتری هدف قرار گیرند.

کد N621811

وبگردی